Klimatsystemet behöver service

Bilens klimatsystem ger perfekt temperatur samt fuktighet i bilen i alla förhållanden. Det enda du som bilförare behöver göra är att välja rätt temperatur. Men för att fungera effektivt och utan problem behöver klimatsystemet regelbunden service. Särskilt viktigt är att köldmedelnivån inte är för låg.

I sommarvärmen får klimatsystemet arbeta för fullt för att ge skön svalka i bilen. Rätt klimat är också viktigt för trafiksäkerheten. Undersökningar visar att bilföraren kör betydligt sämre och okoncentrerad om det är för varmt i bilen.

Många bilägare tror att klimatsystemet kollas när bilen är på service. Men oftast ingår inte klimatsystemet i bilens serviceprogram utan ansvaret ligger på bilägaren själv.

- Det behövs en servicemontör som har utbildning för att hantera köldmedel som ska göra servicen. Vanliga bilmontörer har ofta inte den utbildningen, säger Daniel Nordvall, marknadschef på Vianor AB.

På grund av väderförhållandena i Sverige kan det försvinna 10-15 procent av köldmedlet per år.

- Därför bör AC-systemet kontrolleras varje år. När mängden köldmedel minskar går kompressorn fortare än normalt, vilket ökar bränsleförbrukningen och till sist kan systemet skadas, varnar Daniel Nordvall.

Läckage av sköldmedel beror på att AC-systemet inte är igång året om. För att tätningarna i AC-systemet inte ska torka måste det användas minst en gång i månaden. Normalt är det inte möjligt i Sverige eftersom vi har vinterklimat under flera månader. Systemet innehåller gasliknande medel som sakta läcker ut genom sprickorna i de torra tätningarna. Dessutom kan stora temperaturvariationer, skakningar, vibrationer från motorn och krockskador leda till att köldmedel läcker ur systemet.

Klimatsystemet, eller AC-systemet, tar bort fukt och värme samt rensar kupéluften. AC är ett slutet system där köldmedel cirkulerar med hjälp av en kompressor. Köldmedlet transporterar värme från kupén till en kondensator som finns i motorrummet i bilens front. Värmen kyls ned och det avkylda medlet leds tillbaka till en förångare som suger in värmen från luften som går in i kupén. AC-systemet producerar alltså inte kyla utan tar bort värme från kupén.

För ytterligare information kontakta:

Vianor AB, Daniel Nordvall, marknadschef. Tel 070-109 3365, daniel.nordvall@vianor.com

www.vianor.se