Nyhet -

Joacim Lindgrens intresse för siffror ledde till en karriär på Willis Towers Watson

Direkt från universitetet och rakt in i en karriär på Willis Towers Watson. Joacim Lindgren har på bara några år har gått från junior analytiker till senior aktuariekonsult och har dessutom hunnit med två år på Londonkontoret.

Som 5-åring ville Joacim Lindgren bli ”polis-pilot-bagare”, men eftersom ett sådant yrke inte finns intresserade han sig istället för allt som hade med siffror att göra och efter avslutad civilekonomexamen vid Umeå Universitet sökte han sig till Willis Towers Watson.

I annonsen sökte man en aktuariekonsult med en mix av analytiska och sociala färdigheter. Rollen innebar arbete i internationell miljö och såväl tekniska utmaningar inom matematik och statistik som projektledning och god kontakt med kunder.

– När jag sökte jobbet visste jag ärligt talat inte vad en aktuarie var, men som jobbet var beskrivet trodde jag att det skulle passa mig. Under anställningsprocessen fick jag även träffa min framtida chef och kollegor. Jag blev imponerad av att de var ett team med så mycket kunskap och erfarenhet. Därför var det givet att tacka ja när jag fick erbjudande om att börja på WTW.

Mer ansvar, jobb i London och vidareutbildning till aktuarie
I början bestod arbetet främst av lokala värderingar av pensionsplaner för de nordiska länderna och olika projekt relaterade till det. Med tiden fick Joacim mer och mer ansvar och erfarenhet av projektledning, genom stora värderingsprojekt och fler globala projekt. Mellan år 2017 och 2018 öppnade sig även en möjlighet att jobba på WTW:s Londonkontor.

– Det var en oerhört lärorik tid. Jag fick bland annat arbeta med flera större M&A-projekt och inom Global Benefits Management (global försäkringsmäklare) med några av världens största företag. De erfarenheterna är värdefulla i min nuvarande roll.

Parallellt med jobbet studerade Joacim även det engelska aktuarieprogrammet på distans mellan år 2014 och 2018, en möjlighet som medarbetarna inom affärsområdena Global Services & Solutions (GSS) och Retirement på Willis Towers Watson har. Sedan årsskiftet 2018/2019 kan Joacim titulera sig ”Fellow of The Institute and Faculty of Actuaries”.

Global projektledning med kollegor över hela världen
Idag jobbar Joacim globalt med inriktning på multinationella företag som har huvudkontor i Norden. Det är en diversifierad roll men den röda tråden är global projektledning.

– Vår främsta uppgift som del av Global Services & Solutions är att stötta lokala kollegor och koordinera våra lokala uppdrag för att leverera mot de förväntningar som globala företag ställer på oss. Denna roll får jag använda i olika typer av projekt så som M&A, koordinerande aktuarie inom IAS19 och US GAAP värderingar samt som global försäkringsmäklare. Jag gillar att vara spindeln i näten och att ha kontakt med kollegor runt om i världen.

På Stockholmskontoret är de ett litet men sammansvetsat team på sex personer, men ser sig snarare som internationellt team med cirka 300 konsulter världen över. Joacim och de andra i teamet har ett nära samarbete med kollegorna i både Europa och världen, med många gemensamma projekt, planering och kompetensutveckling.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det absolut roligaste är att få jobba med så extremt duktiga kollegor runt om i världen och att hela tiden få nya utmaningar att ta sig an. Vi jobbar även med väldigt intressanta företag och duktiga kunder som också ser till att jobbet fortsätter vara utvecklande och spännande. Jag har även fått prova på att ha ett visst personalansvar, vilket har varit väldigt utvecklande.

Hur ser framtiden ut?
– I takt med en alltmer osäker marknad ser vi ett ökat behov från kunder att förstå och ha en god översikt över sina pensionsplaner runt om i världen samt sina globala personalförsäkringar och förmåner. Det har inneburit en ökad efterfrågan på våra tjänster som koordinerande aktuarier samt koordinerande globala försäkringsmäklare. Jag brinner för dessa områden och det är givande att se hur vi kan hjälpa kunderna.

Det kan handla om att hjälpa kunderna att få det bästa priset för sina försäkringar, att bidra med översikt och förståelse för vad kunden har runt om i världen samt se till att de anställda får de bästa möjliga förmånerna de behöver och vill ha.

– Med ett större behov av information och synergieffekter ser vi också en möjlighet för oss att bidra ytterligare med vår kunskap och det kontaktnätet som vi har via vårt internationella team.

Förutom jobbet, vad är på gång i ditt liv?
– Coronapandemin har fått mig, liksom många andra, att stanna upp och se över min vardag. Det har resulterat i mer kvalitetstid både tillsammans med min sambo och ute i naturen, något som jag hoppas kan bestå även när pandemin är över. Jag har även haft tillfälle att kolla på en hel del sportdokumentärer de senaste månaderna, så nu har jag en liten dröm om att genomföra ett ultra trail lopp i framtiden, men dit är det en bit kvar.

Joacim Lindgren, 29
Utbildning: Civilekonom med inriktning mot nationalekonomi och finans, Umeå Universitet. Dubbla kandidatexamen i nationalekonomi och företagsekonomi. Utlandstermin vid University of Aberdeen.
Arbetar med: Senior aktuariekonsult på Willis Towers Watson
Bor: Stockholm, men född och uppväxt i ”Norrlands huvudstad” Sundsvall
Familj: Sambo
Fritidsintressen: GIF Sundsvalls supporterklubb och träningsglädje inom frisbeegolf, längdskidåkning och löpning. Gillar också att vara ute i naturen, laga god mat tillsammans med flickvännen, umgås med vänner och att läsa böcker.

Vill du veta mer om hur det är att jobba som aktuariekonsult eller inom Global Services & Solutions på Willis Towers Watson? Hör av dig så berättar vi mer!
Joacim Lindgren, Senior aktuariekonsult, Global Services & Solutions
+46 73 390 75 67, joacim.lindgren@willistowerswatson.com