Massa nyheter i nätbutiken.

Massa nyheter i nätbutiken.

Nu lanserar winefinder.se vårens viner. Här hittar du klassiker från Tenuta Il Poggione, Hamilton Russell, Château Musar och Tedeschi. Men också nya trendsättare som Trediberri, Weingut Moric, Christine Huff och Crystallum.

Tysk riesling i massor

Vi närmar oss sparrissäsongen med stormsteg och vad kan vara bättre än att ha förberett lagret med krispig riesling? Vi har fyllt upp med nya årgångar från vår egen lilla familjeproducent Weingut Huff och två helt nya cuvéer från omtyckta Weingut Günderloch. Ny i butiken är Gut Hermannsberg som med sina höga kritikerpoäng blir ett spännande tillskott i butiken. Samtliga viner är torra i stilen och kommer att matchas fint med såväl sparris (såklart!) som lax, asiatiskt och skaldjur.

Österrikiskt tema

Förutom den tyska rieslingen kryddar vi även med österrikisk dito i form av nya årgångar från vår kundfavorit Weingut Müller. Egendomen presenterar här sin årgång 2018 i form av såväl riesling som grüner veltiner. Dessutom är vi stolta att få presentera två blaufränkischviner från närmast kultförklarade Weingut Moric vars viner beskrivs som "blaufränkisch vinifierade som en Grand Cru-Bourgogne".

Årets kvinnliga vinmakare 2018

Från Spanska regionen Montsant lanserar vi två viner från producenten som verkligen hjälpt till att sätta regionen på kartan: Celler de Capcanes. De ses idag som en benchmark för hur högkvalitativ Montsant skall smaka och förutom höga poäng från James Suckling så utsågs Capcanes ena vinmakare, Anna Rovira till "Årets kvinnliga vinmakare 2018” av Selection Das Genussmagazin. Hennes viner är smakfullt generösa och passar såväl till mat som att avnjuta i egen majestät.

Nya årgångar

Gamla favoriter i nya årgångar ser vi från såväl Trediberri (i form av kommun-Barolo från utsökta årgång 2015), sydafrikanska framtidsproducenten Crystallum, Au Bon Climats superspännande bourgognehyllning Hildegard och Tedeschis Amarone Valpolicella i nya skruden Marne 180.

Biodynamisk odlarchampagne

En ny bekantskap i butiken - men knappast för dig som älskar småskaliga hantverksviner - är biodynamiske champagneproducenten Franck Pascal. Franck representeras av två knastertorra cuvéer med pinot meunier-dominas. Över 70% av hans produktion består av pinot meunier, med resterande del bestående av 20% pinot noir och 10% chardonnay. Delar av ägorna framas med hjälp av en häst eftersom de branta kullarna helt enkelt gör framkomlighet med en traktor omöjligt. Franck anser också att hästens mjukare påverkan på marken är gynnsam även bland yngre, ömtåligare plantor. Skörden hålls till ungefär en tredjedel av vad områdets lagar kräver och man använder enbart naturliga jäststammar. Ingen sulfit tillsätts under vinifikationen.

Andra godbitar

I höstas kunde vi för första gången introducera en mogen årgång från libanesiska kultproducenten Château Musar. Detta släpp återupprepar vi succén genom att presentera årgång 2001. Så här säger Decanter om årgången som fått 93 poäng: "Following a very hot summer, they harvested earlier than usual in 2001. This is full of flavour, with black fruit notes coming through, and a hint of chocolate and cigar box. It has lifted acidity and silky tannins, with some dried floral notes on the finish. There's a touch of brett funk, but in a nice way, and it adds complexity to the wine."

Dessutom presenterar vi en ny cuvée från Domaine de Bellene som vi introducerade i butiken under vintern: Bourgogne Rouge Maison Dieu. Väl inne på temat pinot noir är vi dessutom mycket glada att äntligen kunna återintroducera Hamilton Russel i butiken. Vill du testa deras andra-etikett Southern Right så släpper vi också en matvänliga sauvignon blanc där en del av vinster vigs åt att rädda valarna i Walker Bay-bukten.

Moget rött vin från Sicilien representeras av Torre Moras 2014 Etna Rosso - ett finstämt och elegant vin från en spännande region och dessutom med några år på nacken som gör det drickbart redan nu.

Du hittar alla vårens nyheter här!

Alex Tengvall

Presskontakt Styrelseordförande Winefinder 0703-95 54 83