Inbjudan: Vinnaren av ett av världens största hållbarhetspris offentliggörs i Göteborg

Den 28 maj offentliggörs vinnaren av WIN WIN Gothenburg Sustainability Award 2019. Priset delas ut årligen till ett banbrytande initiativ för hållbar utveckling, och utöver äran utdelas en prissumma på en miljon kronor. Vid offentliggörandet finns möjlighet att ställa frågor direkt till den ännu hemliga pristagaren.

Sedan år 2000 har ett av värdens största hållbarhetspris uppmärksammat framstående insatser till förmån för människa, natur och vår gemensamma framtid. Bland de tidigare pristagarna finns Gro Harlem Brundtland, Al Gore, Kofi Annan, Park Won Soon, Margot Wallström och Alejandro Aravena.

Offentliggörandet av årets pristagare äger rum den 28 maj kl. 11:30-12:00 på YESBOX i Gamlestan i Göteborg. Den vinnande nomineringen läses upp av juryledamoten Sverker Jagers, som också berättar mer om årets tema, hållbar mat.

– Matproduktion står för en stor del av vår negativa påverkan på klimat och global hälsa, och att förbättra den är en av våra viktigaste nycklar för att vända utvecklingen säger Nathalie Bödtker-Lund, verksamhetsledare på WIN WIN Gothenburg Sustainability Award.

WIN WIN Award finansieras av Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen, Chalmers tekniska högskola, Göteborgs Universitet, Andra AP-fonden, SEB, Carl Bennet AB,Elanders, KF Fastigheter, KPA Pension, PEAB, Akademiska Hus och SKF.

WIN WIN Gothenburg Sustainability Award delas ut den 31 oktober. För mer information om offentliggörandet den 28 maj, kontakta Lovisa Ralpher, på ralpher@chalmers.se

Sedan år 2000 har världens främsta hållbarhetspris uppmärksammat framstående insatser över hela jorden. Utöver att belöna banbrytande gärningar, syftar priset också till att stimulera kreativitet och långsiktiga synergieffekter – till förmån för människan, naturen och vår gemensamma framtid.

The world’s leading sustainability award aims to recognize and support outstanding contributions from around the world. Our goal is to stimulate creativity and achieve lasting synergies as we strive to strike the right balance between ecological, environmental and social needs. The award has been presented in Gothenburg since 2000.