Chest utility bag och praktiskt väst

Textilhögskolan i Borås skapar hållbara och innovativa plagg för Wolts kurirpartners

Idag presenterar studenter vid Textilhögskolan i Borås sina projekt de genomfört i kursen Sustainable Business and Product Development, för den digitala handelsplattformen Wolt. Man har skapat smarta klädesplagg och andra tillbehör ur återvunnen utrustning som burits av dem som genomför Wolts leveranser; bolagets kurirpartners. Bland annat har studenterna utvecklat en “chest utility bag” med plats för mobila enheter, och handtagsvärmare eller så kallade “bar mitts” som kurirpartners kan fästa på sina mopeder eller cyklar för att inte frysa om händerna vid kallt väder.

Varje år återvinner Wolt i Sverige tusentals jackor, väskor och annan utrustning från Wolts kurirpartners i olika projekt och initiativ. Man vill ta till vara på så mycket material som möjligt då Wolt har högt ställda hållbarhetsmål. Drygt 98 procent av alla väskor som används av kurirer i Sverige återvinns i Danmark. Nu är man i mål med ännu ett initiativ, som drivits av en av landets främsta högskolor inom kläddesign och materialanvänding; Textilhögskolan.

Som en del av utbildningen har högskolans studenter i kursen Sustainable Business and Product Development fått som uppgift att skapa hållbara och innovativa plagg av klädprodukter från en rad olika företag i Sverige. Syftet är att adressera textilindustrins problem med att alltför mycket material slängs istället för att återvinnas. Man vill påvisa fördelarna med en cirkulär affärsmodell snarare än den linjära modellen som karaktäriserar dagens samhälle. Dessutom vill man påvisa den stora mängd praktiska möjligheter som finns i att arbeta med använda plagg. Det handlar up “upcycling” snarare än “recycling”.

Wolt utvecklade en uppdragsbild för högskolans studenter som tog avstamp i hur man kan förenkla och förbättra arbetsdagarna för de tusentals kurirpartners som levererar för plattformen. Sverige är ett kallt land, särskilt vintertid, så det finns ett behov av lösningar för de kurirpartners som kör moped eller cykel. Trots att Wolt tillhandahåller såväl byxor som jackor för kallare väder, kan det fortfarande bli påfrestande när man är utomhus under längre tid. Wolt har dessutom många kurirpartners som levererar för flera plattformar på samma gång, och då har man ofta flera mobiltelefoner för att hantera olika beställningar.

Två grupper av studenter har jobbat med Wolts uppdrag under detta projekt, och kommit fram till en rad spännande lösningar som skiljer sig en hel del åt.

Grupp ett: “bar mitts” och balaclava
Den första gruppen arbetade med lösningar för ett kallt klimat. Man utvecklade två produkter: bar mitts och en balaclava. Bar mitts eller handtagsvärmare är utvecklade för mopeder och cyklar, och fästs på handtagen. Kurirerna håller händerna varma om det regnar eller är kallt väder, samtidigt som man inte behöver ha på sig vanliga handskar - som kan vara ett hinder när man ska använda mobiltelefonen. Den andra produkten gruppen utvecklade var en klassisk balaclava som kan användas under en cykel- eller mopedhjälm, med en skärm för att skydda mot solljus.

Grupp två: “chest utility bag” och en praktisk väst
Den andra gruppen arbetade mer med smarta lösningar för förvaring. Man hämtade inspiration från funktionellt streetwear och utvecklade två plagg för överkroppen; en “chest utility bag” och en praktisk väst. Båda produkterna har plats för flera mobiltelefoner, pennor, block och annat och båda produkterna erbjuder plats för avtagbara loggor i velcro för dem kurirer som kör för flera olika plattformar. Gruppen har också jobbat med reflexmaterial för en ökad säkerhet för kurirerna.

Idag visas de färdiga produkterna upp för allmänheten för första gången under en utställning på Textilhögskolan, tillsammans med produkter från flera andra företag i Sverige. Utställningen visas sedan i entrén till Textile Fashion Center under sommaren.

- Det är väldigt givande för Textilhögskolan att samarbeta med företag, som till exempel Wolt, i den här kursen. Det blir en win-win: företaget får innovativa och nytänkande idéer och studenterna får öva på att hitta lösningar på riktiga utmaningar, säger Ann-Charlotte Höijer, universitetsadjunkt i kursen.

Richard Lindeen, Head of Operations på Wolt i Sverige och ansvarig för bolagets kurirpartners, säger:

- Det är otroligt häftigt att se den höga nivå som dessa studenter har när de utvecklat dessa produkter. Båda grupperna har kommit med fantastiska lösningar på vardagsproblem som våra kurirpartners har, och jag ser verkligen fram emot att låta några av dem testa de här produkterna. Jag ser absolut en potential i att kunna producera detta i större skala och erbjuda dem tillsammans med övriga plagg för de kurirpartners som är intresserade.

All produktutveckling har skett enbart med material från använda Wolt-kläder och väskor.