Wolt storsatsar på kommunikation med ny kommunikationschef och byrå

Wolt storsatsar på kommunikation med ny kommunikationschef och byrå

Finska leveransplattformen Wolt tar in ny Comms & PR Manager för Sverige och anlitar samtidigt ny kommunikationsbyrå.

Wolt grundades i Finland 2014 och är en plattform där du kan beställa från lokala restauranger och butiker och få din beställning levererad direkt hem till dörren inom 30 minuter. Verksamheten lanserades i Sverige 2016 och sedan dess har det hänt mycket inom branschen för gigekonomi. I början av sommaren anställdes Ylwa Pettersson som kommunikationschef för Wolt Sverige som närmast kommer från Twitter i en roll som Public Policy Manager för Norden & Israel. Ylwa har även tidigare arbetat globalt bland annat inom FN och på ambassader.

– Jag började undersöka möjligheten att flytta tillbaka till Sverige i samband med pandemin och när Wolt letade efter en Comms & PR manager kändes det som ett självklart val att hoppa på denna nya och spännande bransch och ta sig an alla utmaningar som tillväxten innebär. Min bakgrund inom tech kommer till sin rätt här och jag ser fram emot att få arbeta med den svenska marknaden och tillsammans med alla kollegor få Wolt att fortsätta växa i Sverige, säger Ylwa Pettersson, Kommunikationschef på Wolt.

I samband med rekryteringsprocessen valde även Wolt ny kommunikationsbyrå för Sverige med start i augusti. Valet föll på Hill+Knowlton Strategies som sedan tidigare har flertalet kunder inom tech samt mat och dryck.

– Vi sökte en byrå för stöd inom både public affairs och PR, men även i vår dagliga marknadskommunikation. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete där vi vill öka kunskapen om Wolt, men också visa gigekonomins fördelar för att få fler i arbete och öka integrationen i samhället, fortsätter Ylwa Pettersson.

– Vårt uppdrag blir att stärka Wolts kommunikativa position på marknaden i den expansiva fas de är inne i. Det finns utmaningar både i förhållande till politiska initiativ till ny reglering på arbetsmarknaden och för effektiv marknadskommunikation där vi har erfarenheter som kan bidra till ett större lyft för Wolt. Vi ser stolt fram emot det här samarbetet efter en gedigen pitchprocess, säger Åsa Mogerud, Account Director och tf. vd på Hill+Knowlton Sverige.

Wolt grundades i Helsingfors, Finland, år 2014. Bolaget har idag verksamhet i 23 länder och över 125 städer och serverar mat från ca 30 000 restauranger via mer än 60 000 kurirpartners.

Wolt har sedan starten belönats med flera utmärkelser, såsom Apple Editors’ Choice Winner och “Hottest Startup in Europe” av Wired. Under 2020 korade Financial Times företag till Europas näst snabbast växande bolag alla kategorier (mellan åren 2015-2018). Under 2017 blev företaget nominerat till årets Food Tech-bolag vid Nordic Startup Awards. Bland bolagets investerare märks EQT Ventures och Skype-grundaren Niklas Zennström.