Wolt växer med topprekryteringar från Daniel Wellington och Ford

Wolt Sverige rekryterar till tunga poster och stärker upp både försäljning och kommunikation med Lotta Onajin som ny försäljningschef och Erik Lindham som kommunikationsansvarig för Sverige.

Lotta Onajin blir Wolt Sveriges nya försäljningschef. Hon kommer närmast från Daniel Wellington, där hon var ansvarig för transformeringen av företagets globala marknadsavdelning med fokus på effektivisering av kanaler och resurser. Lotta har tidigare varit med och utvecklat den digitala banken Majority, ett finansiellt app-baserat medlemskap riktat mot migranter i USA.

”Det är oerhört roligt att äntligen vara på plats och jag ser fram emot att få vara med på Wolts fortsatta tillväxtresa. Jag drivs av att utveckla och optimera innovativa och moderna tjänster och bygga starka varumärken som Wolts. Deras driv att vara en integrationsmotor och ta ett socialt ansvar går helt i linje med mina egna värderingar och jag är spänd på att se vad vi kan uppnå tillsammans”, säger Lotta Onajin.

I mars ansluter även Erik Lindham som kommunikationsansvarig för den svenska marknaden. Erik har lång erfarenhet från kommunikationsbranschen från både byrå- och kundsidan och kommer senast från en senior roll som Informationschef på Ford Sverige.

”Jag ser verkligen fram emot att bli en del av teamet på Wolt. Det händer mycket i den här branschen och Wolt har en spännande resa framför sig. Min erfarenhet från både transportindustrin och från andra techbolag är en perfekt match med Wolt för att uträtta stordåd tillsammans,” säger Erik Lindham.

Under hösten 2022 fick Wolt Sverige även ny vd när Johan Grönvall tog över rollen från Carl Zetterqvist, efter att först ha varit med och lanserat Wolt Market på den svenska marknaden.

”Jag är så glad att välkomna Lotta och Erik till teamet och ser fram emot vad vi kommer åstadkomma tillsammans. Vår ambition är att fortsätta växa och skapa en hållbar och modern bransch rustad för framtiden. Rekryteringarna av Lotta och Erik rimmar väl med det och deras expertis ligger helt i linje med vår vision”, säger Johan Grönvall.

I november 2022 gjorde Wolt även en stor satsning på produktutveckling och lanserade två nya tech-hubar i Stockholm och Tel Aviv. Företaget anställer nu experter inom flera områden och utökar teamet med bland annat mjukvaruingenjörer, produktchefer, designers och dataexperter.

Wolt är ett Helsingforsbaserat techföretag som gör det otroligt enkelt att upptäcka och få den godaste maten samt de bästa produkterna levererade från lokala restauranger och butiker direkt till dig. Wolts uppdrag är att göra städer till bättre ställen för både kunder, lokala restauranger, butiker, samt kurirpartners. Wolts plattform gör det enkelt för kunder att beställa vad de behöver från en app, för det lokala näringslivet att öka sin försäljning samt för kurirpartners att tjäna pengar flexibelt. För att möjliggöra detta utvecklar Wolt ett stort utbud av tekniska lösningar inom lokal logistik, betalning och detaljhandel samt driver sina egna livsmedelsbutiker under varumärket Wolt Market. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash 2022. DoorDash är verksamma i 27 länder idag, varav 23 är med Wolts produkter och varumärke.