Wolt växlar upp - stark tillväxt och storsatsningar på hållbarhet

Wolt växlar upp - stark tillväxt och storsatsningar på hållbarhet

Under första kvartalet av 2023 har Wolt ökat rejält i antalet ordrar med över 40%, jämfört med motsvarande period 2022. Wolt genomför också stora satsningar mot hållbarhet, där man bl.a. avslutat ett lyckat pilotprojekt för nollutsläppsleveranser tillsammans med McDonald's. Man har dessutom lanserat en ny tjänst för e-handelsföretag: Wolt Drive.

Wolt har sen lanseringen i Sverige 2016 vuxit sig till att bli en av landets ledande handelsplattformar. Man finns idag representerad i flera svenska städer och många fler är på gång. Planen är även att den egna kedjan av livsmedelsbutiker Wolt Market, som lanserades förra året, ska nå fler städer då den på kort tid blivit ett populärt alternativ till traditionella mataffärer.

Under förra året gick Wolt samman med amerikanska DoorDash som täcker imponerande 96 procent av USA, något som Wolt i Sverige låter sig inspireras av. Under det senaste halvåret har man växlat upp tempot rejält och genomfört en rad stora lanseringar, förändringar och initiativ:

Nya tjänster och uppdaterad prissättningsmodell
Under förra året lanserades Wolt Drive, en ny tjänst för e-handelsföretag och befintliga partners där man kan välja Wolt som leverantör när man handlat varor på nätet hos företag som erbjuder hemleverans, där leverans sker inom 30 minuter. I fjol lanserades också abonnemangstjänsten Wolt+ där prenumeranter inte betalar någon leveransavgift när man beställer mat och varor från ett stort antal restauranger och butiker som finns i Wolts utbud.

Wolt har även, för första gången på sex år, gjort betydande förändringar i prissättningsmodellen för de kurirpartners som tar uppdrag via Wolts plattform. Syftet är att göra systemet mer långsiktigt och balanserat, och göra inkomstfördelningen mer rättvis för alla parter.

Storsatsning på hållbarhet
Under våren lanserar Wolt ett nytt, världsomspännande hållbarhetsinitiativ. Målet är att Wolts hela verksamhet ska nå netto noll i koldioxidutsläpp senast år 2040, bl.a. genom att erbjuda hållbar paketering för alla Wolts leveranser, minska matsvinn och säkerställa att alla Wolts leveranser sker via utsläppsfria alternativ som cyklar och elfordon.

I samband med detta initiativ har Wolt i Sverige genomfört ett pilotprojekt tillsammans med McDonald’s där man ville se om det var möjligt att bara använda utsläppsfria alternativ vid leveranser. Under en begränsad period gick alla leveranser från McDonald’s på Folkungagatan i Stockholm ut med hjälp av utsläppsfria fordon

Richard Lindeen är vice VD och operativ chef på Wolt och säger:

- Det var ett värdefullt projekt för oss att genomföra tillsammans med McDonald’s som har en hög frekvens av beställningar och leveranser stora delar av dygnet. Vi ska nu utvärdera resultatet av projektet ytterligare för att ser hur detta kan integreras i större delar av vår verksamhet, tillsammans med viktiga partners såsom McDonald’s.

Satsar på butikskedjan Wolt Market
    Wolt Market har på mindre än ett år vuxit till en populär, alternativ lösning för dem som värdesätter en smidig vardag utan att behöva gå i fysiska mataffärer. Hos Wolt Market beställs varorna genom Wolts app som sen antingen levereras direkt hem till dörren inom 30 minuter eller hämtas upp vid butiken. I förra veckan meddelade Wolt Market att man genomför en kraftig prissänkning på ett stort antal produkter och matvaror speciellt riktade mot småbarnsfamiljer, en grupp som är särskilt utsatt för dagens skenande livsmedelspriser.

Wolt Market kommer att fortsätta sin expansion av butiker i fler delar av landet. Man fokuserar dessutom på ett större sortiment och utbud av varor, och man kommer vidareutveckla samarbetet med företaget Too Good to Go som har som målsättning att minska landets matsvinn.

Kategorier

Wolt är ett Helsingforsbaserat techföretag som gör det otroligt enkelt att upptäcka och få den godaste maten samt de bästa produkterna levererade från lokala restauranger och butiker direkt till dig. Wolts uppdrag är att göra städer till bättre ställen för både kunder, lokala restauranger, butiker, samt kurirpartners. Wolts plattform gör det enkelt för kunder att beställa vad de behöver från en app, för det lokala näringslivet att öka sin försäljning samt för kurirpartners att tjäna pengar flexibelt. För att möjliggöra detta utvecklar Wolt ett stort utbud av tekniska lösningar inom lokal logistik, betalning och detaljhandel samt driver sina egna livsmedelsbutiker under varumärket Wolt Market. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash 2022. DoorDash är verksamma i 27 länder idag, varav 23 är med Wolts produkter och varumärke.