Pressmeddelande Woodsafe & Södra Timber A/S

PRESSMEDDELANDE / PRESS RELEASE

Västerås og HIllerød, d. 30 juni 2011

Södra A/S och Woodsafe Timber Protection har inlett samarbete med brandskyddsimpregnerade trävaror. Samarbetet innebär att dansk byggindustri får tillgång genom Södra till den enda CE certifierade brandskyddade träprodukt på marknaden enligt EU:s byggprodukt direktiv 89/106 EEG.

Trä i alla dess former är ett av byggindustrins mest betydelsefulla och mångsidiga byggmaterial. Att använda trä är för många en självklarhet, men i och med EU:s allt strängare brandkrav enligt byggprodukt direktivet är användningen av trä inte längre självklar

Förutsättningen för att använda trä i konstruktioner för permanent användning är CE certifiering och tredjepart tillverkningskontroll. Woodsafe Timber Protection i Sverige är industriell tillverkare av brandskyddat trä och plywood som investerat mer än 15miljoner i en unik och special tillverkad vakuum, - tryckprocess anläggning enbart för brandskyddsimpregnering.

Samarbetet mellan Södra och Woodsafe innebär att Södra får ensamrätten till Woodsafe´s produkter såväl massivt trä som plywood  på hela den danska marknaden. Produkterna finns att tillgå som standard, special, projekt anpassade och förädlade genom t.ex. målning, perforering.

I och med detta samarbete kan dansk byggmarknad äntligen få tillgång till och använda marknadens bredaste brandskyddade sortiment av t.ex. gran, furu, ceder, lärk, ek, värmebehandlat trä. Brandklass som certifierats är bland annat B-s1,d0.  K110/B-s1,d0.  K210/B-s1,d0. SP-Fire 105. NT-Fire 054 EXT (prEN15912EXT) med fler.

Mer information finns att läsa på www.woodsafe.se  och Södra Timber A/S

Fireretardant manager - sales director