Woodsafe Timber Protection AB i samarbete med Osmose Sweden AB

Woodsafe Timber Protection presenterar med stolthet samarbete med Osmose Sweden AB. Osmose brandskyddsmedel FirePRO® och Osmose Fire-X® är ledande produkt bl.a. i USA och finns nu tillgänglig genom Woodsafe Timber Protection. Woodsafe Timber Protection har tecknat exklusivt  samarbetsavtal med Osmose Sweden AB med fokus på att stärka marknadsledande position av träprodukter med brandskyddande egenskaper såväl i exteriör och interiör miljö.

Samarbetet innebär även omfattande utveckling av nya träslag och träprodukter med certifierade egenskaper mot brand enligt EU:s Byggproduktförordning CPR 305/2011.

”Genom detta samarbete och utvecklingsmöjligheter ser jag mycket positivt på framtiden och utveckling av nya träprodukter med unika brandskyddande egenskaper som uppfyller såväl nationella som europeiska brandkrav och förordning, säger Thomas Bengtsson, VD för Woodsafe Timber Protection. Byggindustrin får stora fördelar och möjligheter att använda trä i byggnadsverk med högt ställda brandkrav oavsett om träet skall målas eller monteras helt utan ytbehandling. Woodsafe Timber Protection träprodukter brandskyddat med Osmose FirePRO eller Osmose Fire-X omfattar mer än 35st varianter träslag, skivmaterial med tillhörande bearbetning och ytbehandling.

Mer information fås av: Thomas Bengtsson, Woodsafe Timber Protection, +46 707 420420 eller Lars Norden, Osmose Sweden AB, +46 (0) 705 506 590

Om Woodsafe Timber Protection.

Woodsafe Timber Protection är ledande industriell tillverkare av brandskyddat trä. Träprodukter som impregneras får efter impregnering permanent egna förbättrade egenskaper mot brand. Dessa egenskaper mot brand innebär att träprodukter från Woodsafe kan användas i applikationer där trä tidigare inte kunnat användas t.ex. prestandakrav enligt B-s1,d0 med fler.

Woodsafe Timber Protection har projektreferenser som: Tele2 arena, Karolinska K1 aula, Stockholm waterfront, Stockholm Stadium, Uppsala konserthus, Luleå kulturhus, Turning Torso, Halmstad arena, Studio acusticum, Idrottshögskolan, Conventum med flera.

Mer information fås av:

Thomas Bengtsson +46 707 420420