Glada sidan upp på trallen?

Glada sidan upp på trallen?

Få ämnen engagerar snickare så mycket som hur man ska lägga trallen. Ska den ligga med kärnsidan upp (glad gubbe) eller ner (sur gubbe)? Eller rent av godsidan upp? Det är inte helt enkelt att svara på den frågan och delvis upp till eget tycke, men det skiftar också från fall till fall.

Konvex eller konkav?

För många är idealet förstås en konvex översida som är skön och behaglig att gå på och som samtidigt leder bort regnvattnet snabbt. Konkav trall däremot, kan ge en viss snubbel-/skaderisk med kanter som sticker upp. Den glada gubben har kärnsidan uppåt, vilket ger risk för att årsringarna kan bli parallella med ytan och gör den konkav. Vi har bollat över montagefrågan till Johan Fröbel på Svenskt Trä som kom tillbaka med några praktiska råd.

Fall nr 1: Trall utan tak och nära marken.

Här kan man räkna med att undersidan har nära 100% relativ fuktighet. Översidans fuktkvot varierar stort, från soltorrt på sommaren till fuktigt efter regn. Trallen kommer
att vara konkav, skål uppåt, under sommaren och plan resten av året. Årsringarnas orientering har då ingen betydelse på denna typ av trall.

Fall nr 2: Trall täckt av tak, nära marken.

Även här har undersidan nära 100% relativ fuktighet. Översidan kommer att vara hyggligt torr hela sommaren men relativt fuktig resten av året. Kanske 20% fuktkvot. Trallen kommer då att vara konkav hela året, mest på sommaren. Här kan man minska konkaviteten något
genom att välja glad gubbe.

Fall nr 3: Trall på balkong utan tak.

Här kan man räkna med att undersidan blir hyggligt torr, kanske 20-25% fuktkvot. Översidan kommer att vara torr i soliga perioder men fuktig vid regn. Torra och varma perioder är trallen konkav, övriga delar av året konvex eller plan.

Fall nr 4: Trall på balkong med tak.

Även här är undersidan hyggligt torr, kanske 20-25% fuktkvot. Översidan kommer att vara torr hela sommaren, men relativt fuktig resten av året. Trallen kommer att vara plan hela sommaren och ev konvex under resten av året beroende av hur väl tak och ev väggar skyddar mot regn och snö. Här skulle en sur gubbe kunna ge konvex trall
hela året.

Slutsatser:

• Glad gubbe på trall nära mark. Tak, eller inte, har begränsad betydelse. Ökad risk för stickor och mindre slitstyrka.
  • Sur gubbe på trall på balkonger. Ger troligen konvex trall, i varje fall under de perioder balkongen används (sommaren).
  • Kärnsidan har lägre beständighet än splintsidan. Rötskador uppkommer först i kontaktytan mellan trall och underslag/bärlina, och i vattenfickor. Vid sådan risk ska man vända kärnsidan uppåt, dvs glad gubbe.
  • Söker man en slitstark trall ska man vända kärnsidan nedåt, dvs sur gubbe.
  • Ska man ha en trall med bäst beständighet, så ska man välja kärnfri trall, dvs enbart sidobrädor.
  • En pragmatisk lösning kan också vara att alltid lägga godsidan uppåt, dvs plankans finaste sida.
  • Apropå springans storlek så rekommenderas allt från kloss till 3 mm. Går man igenom fallen nr. 1-4 så blir rekommendationen: Trall nära mark kan du lägga med viss springa. På balkonger lägger du den kloss.