Trallande lätt med rätt skruv!

Trallande lätt med rätt skruv!

Varför är det så noga med att välja rätt trallskruv? Grunden är vårt nordiska klimat. Här varierar fukthalten och temperaturen mer, vilket gör att virket rör på sig mer. Det frestar på skruven och ställer mycket större krav på kvalitet, dimensionering och rostskydd.

Skälet till att välja rätt skruv är förstås att den ska hålla längre och att du ska slippa backjobb efter några år. Men skruvvalet handlar inte bara om livslängd, utan lika mycket om att det ska vara lätt och praktisk att jobba med den. Skruven får inte orsaka sprickor i virket, gå av eller rappa under idragningen. Här är lite användbar trallskruvsfakta och några praktiska råd i valet av trallskruv.

Läget

Läget i landet är förmodligen det som påverkar valet av rostskyddsklass mest: En väl tilltagen altan med pool utanför någon stad på västkusten, ställer störst krav på rostskyddet. Här kan vi inte rekommendera något annat än högsta klass, C4. För en liten altan under tak i Hampetorp, som ligger mitt i Sörmland, räcker det med C3.

Trallvirket

Om virket är hårt eller mjukt, så påverkar det självklart valet av skruv. Ju hårdare virke (t ex Bangkirai och Cumaru), desto kraftigare skruv. Hårda exotiska träslag ska alltid ha rostfri skruv, och måste förborras och försänkas.
Det kan vara svårt att beräkna åtgången av mängden virke i ett byggprojekt. Ta hjälp av Woodys Beräkningshjälp för att underlätta!

Dimensionering

En grundregel är att ju större och mer komplex din altankonstruktion är, desto större blir rörelserna i virket och desto kraftigare skruv bör du välja. Vad gäller längden brukar man säga att skruven ska tränga in lika långt i regeln som i trall-virket. Den ska alltså vara dubbelt så lång som virkets tjocklek och dras ner 1 mm under ytan. Om du lägger trallen med ett väldigt smalt mellanrum mellan bräderna, så ökar också spänningarna i virket när det torkar. Det är ytterligare ett skäl att välja en kraftig skruv.
Woody erbjuder tillsammans med Svenskt Trä enklare dimensioneringsprogram för konstruktionsberäkningar. Ta hjälp av det när du ska bygga din altan!

Lättskruvad

Idag går det säkert åt hälften så mycket kraft att dra i en skruv jämfört med för 10-20 år sedan. Skruven har utvecklats mycket för att minska arbetsmomentet. Den har fått borrspets med frässpår, sågtänder på gängorna, ytbehandlingar och rillor under huvudet.

Dags för bandad trallskruv?

Om du planerar att bygga många altaner i vår och sommar, så är det kanske dags att titta närmare på en skruvautomat och bandad trallskruv. Det är betydligt vanligare för gipsskruv, men ökar sakta även för trallskruv. De vanligaste trallskruvsvarianterna går att få bandade. Fördelarna är stora för dig som skruvar mycket trall, både tidsmässigt och ergonomiskt. Särskilt om du använder en förlängare till skruvautomaten och alltså skruvar trallen stående. Sedan är det inte riktigt samma känsla som för vanliga skruvdragare, säger en del som provat, men sådant kan man bara avgöra själv.