Woody Ungdomsledarstipendiet 2016

Daniel Ung och Thomas Pettersson, Kronängs IF, tilldelas Woody Ungdomsledarstipendiet 2016

För femte året i rad riktas strålkastarljuset på tränare som föregår med särskilt gott exempel när det gäller att engagera, inspirera och utveckla ungdomar inom fotbollen. Två av dem är Daniel Ung och Thomas Pettersson, Kronängs IF, som efter två dagars utbildning på Bosön fick ta emot sina utmärkelser av spelarlegenden Jesper Blomqvist och Mikael Tykesson, Woody Bygghandel AB.

Sveriges största idrott har hundratusentals utövare runt om i landet och antalet spelare ökar konstant ända fram till tonåren. Då tippar kurvan. Att få femtonåriga tjejer och killar att fortsätta välja fotbollsplanen framför annat kräver ett bra ledarskap. Ändå är det få som uppmärksammar tränarnas insats för att hålla ungdomarna aktiva i en lagidrott över tid. Precis det här vill Svenska Fotbollförbundet och Woody Bygghandel AB ändra på genom Woody Ungdomsledarstipendiet som instiftades 2012. Stipendiet syftar till att lyfta fram goda förebilder inom breddfotbollen och vänder sig till de som är ledare och tränare för 12-15-åringar.

- Jag tror att jag själv är ett ganska bra exempel på vad små föreningar och engagerade tränare kan åstadkomma. Min bana började i lilla Tavelsjö i Västerbotten där jag fick med mig att det var lika fint att slå en målgörande passning som att göra mål själv. Det synsättet tog mig ut till Europa och finns fortfarande kvar hos mig. Personligen har jag alltid imponerats av tränare som har förmågan att utveckla en spelare utifrån hennes eller hans egna förutsättningar. Det betyder mycket för självförtroendet och motivationen både på och utanför fotbollsplanen, säger Jesper Blomqvist som är en av Sveriges mest framstående fotbollsspelare genom tiderna.

- I år har vi i juryn utsett 35 tränare som tilldelas Woody Ungdomsledarstipendiet. De representerar 29 föreningar och ansvarar för cirka 550 ungdomar över hela landet. Om vi kan ge tränarna ny kunskap och inspiration nog för att orka motivera sina spelare till att fortsätta utvecklas inom idrotten, så har vi lyckats. Vi vet vad fotbollen betyder för ungdomarna och samhället på lokal nivå. Det känns väldigt bra att få lyfta fram hjältarna utanför plan, de som finns där för våra tonåringar, säger Mikael Tykesson, marknadschef på Woody Bygghandel.

Följande nominering ligger till grund för stipendiaternas premiering:
”Daniel har ett stort engagemang och sprider glädje till de tjejlag han tränar och är ledare för vilket visar sig att antalet flickor ökat år varje år och ingen slutar. Det är inte bara träning utan även läger och andra aktiviteter för dessa tjejer. Han har också utbildat sig i den nya tränarutbildningen och har Diplom B Ungdom på sitt CV. Han har själv en bakgrund som spelare i Örby och även ett antal allsvenska säsonger i Elfsborg Han är numer även drivande i föreningen som ledamot i fotbollssektionen.
Daniel var en av tre i föreningen som arrangerade nya Kronäng Arena Cup där ingen slutsegrare koras utan alla fick spela 4 matcher i ett division spel pojkar och flickor. Cupen följer helt de nya riktlinjer som Svenska Fotbollförbundet och Västergötlands FF beslutat om. Han lägger mycket tid i vår förening och kan vara vara igång nästan alla dagar i veckan. När ett lag behövde hjälp med ledare under vintern ställde han upp där också utan problem. Daniel är en person som vi i föreningen är mycket stolta över att ha i vår förening.”

"Thomas har ett stort engagemang och sprider stor glädje till de tjejlag han tränar och är ledare för och det kan man se bla att antalet flickor ökat år per år o ingen slutar Fixar saker mycket snabbt. Thomas ordnar även andra aktiviteter för dessa tjejer. Han kan ordna kalas för tjejerna. Thomas har också utbildat sig i den nya tränarutbildningen och har Diplom B Ungdom på sitt CV. Han har en bakgrund som spelare i Kronäng och Mariedal.
Thomas var en av tre i föreningen som arrangerade nya Kronäng Arena Cup där ingen slutsegrare koras utan följer helt de nya riktlinjer som Svenska Fotbollförbundet och Västergötlands FF beslutat om. Han lägger mycket tid i vår förening och kan vara vara igång nästan alla dagar i veckan. När ett lag behövde hjälp med ledare under vintern ställde han upp där också utan problem. Thomas är en person som vi i föreningen är mycket stolta över att ha i vår förening.”

För mer information, kontakta:

Mikael Tykesson, Marknadschef, Woody Bygghandel AB, 070-215 75 37, mikael.tykesson@woody.se

Per Widén, Chef Utvecklingsavdelningen, Svenska Fotbollförbundet, 070-303 04 45, per.widen@svenskfotboll.se

________________________________________________________________________________________________

Om Woody Ungdomsledarstipendiet: Woody Ungdomsledarstipendiet är ett samarbete mellan Woody Bygghandel och Svenska Fotbollförbundet och instiftades 2012. Stipendiet finns till för att lyfta fram ungdomstränare inom breddfotbollen som tränar pojk- och flicklag i åldern 12-15 år och har minst tre års erfarenhet. Stipendiet består av två utbildningsdagar kring fotbollens pedagogik, trender och utveckling.

Regioner

Woody Bygghandel är en frivilligkedja inom byggmaterial som med närmare 7 miljarder i omsättning och fler än 100 anläggningar, är Sveriges ledande kedja med ett tydligt fokus på proffskunden och den medvetne konsumenten. Kedjan ägs av lokala entreprenörer som samarbetar inom områden såsom inköp, marknad, IT, miljö och utbildning. Woody Bygghandel är även officiell partner av svensk ungdomsfotboll. Mer info på www.woody.se

Jonas Jonasson

Presskontakt VD/CEO & Inköpschef/CPO 070-628 22 10

Woody Bygghandel AB är Sveriges fria bygghandlare i samverkan. Företaget grundades 1944 och därmed är ett av Sveriges äldsta företag inom frivillig fackhandel. Idag samlar företaget 36 delägarföretag med ca 70 anläggningar runt om i Sverige, och har en gemensam omsättning på över 4 miljarder kronor. Woody Bygghandel AB ägs av fria entreprenörer via lokala privatägda bygghandelsbolag. Dessa delägare har ett nära samarbete, främst inom inköp, men även inom områden som marknadsföring, försäljning, IT, hållbarhet och utbildning.

Woody Bygghandel AB