Om tre dagar invigs en ny exklusiv klädbutik på internet

Fredagen den 28 maj öppnar det italienska klädmärket Woolrich upp sina dörrar till en ny butik på webben på www.woolrichstore.se

Webbutiken kommer att invigas på den sommarfest som Woolrich anordnar tillsammans med Robert Hållstrand på nattklubben Rose den 28 maj.

I och med att webbutiken lanseras kommer även Woolrich att presentera sin satsning på trendbevakning och kommunikation i sociala medier.

För mer information vänligen kontakta:

Johan Kock

Nyckelord: Woolrich, John Rich & Bros, Rose, Stureplan, Robert Hållstrand, kläder, mode, Italien, e-handel, webbutik, social media, Rose, trendbevakning, Arctic Parka, WPlavori, klädbutik, internethandel

• Dans

• internethandel
  • klädbutik
  • wplavori
  • arctic parka
  • trendbevakning
  • social media
  • webbutik
  • e-handel
  • italien
  • mode
  • robert hållstrand
  • stureplan
  • rose
  • john rich & bros
  • woolrich
  • kläder

Om Woolrich

Historien om Woolrich har sina rötter i USA och utbyggnaden av den amerikanska järnvägen. 1830 öppnade John Rich sin första kvarn för ullframställning, och verksamheten växte under hela 1800-talet i samband med att allt fler personer deltog i arbetet med att utveckla järnvägen. Denna arbetskraft behövde lämpliga, bekväma och hållbara kläder för att skydda sig mot väder och vind. I mitten av 1800-talet hade Woolrich påbörjat en industriell klädesproduktion, och vid sitt hundraårsjubileum 1930 var Woolrich ett framgångsrikt företag med 260 anställda.

Under krigsåren producerade Woolrich filtar och uniformer för att under 1950- och 1960-talen lägga om produktionen till att omfatta såväl skjortor, strumpor, handskar och kläder för jakt och idrott. Vid slutet av 1960-talet hade Woolrich expanderat och sökt sig in på nya marknader.

Under de senaste 40 åren har Woolrich presenterat flera klädesplagg som kommit att bli nutida klassiker, som till exempel ”Arctic Parka” som idag är en av världens mest eftersökta och exklusiva vinterjackor. Arctic Parka utvecklades för att ge värme åt de byggnadsarbetare som deltog i byggandet av den stora pipelinen i Alaska under 1970-talet.

På 1990-talet kom det Italienska företaget WPlavori överens med det amerikanska märket om en licens som gav WPlavori rätten till att använda Woolrich som varumärke för deras italienska kollektion. WPlavori skapade märket Woolrich JohnRich & Bros med fokus på den europeiska marknaden där märkets klassiska rötter i arbetskläder och uniformer kombinerades med italiensk och europeisk design.

Vill du veta mer om Woolrich besök Woolrich John Rich & Bros italienska hemsida: http://www.woolrich.it/

Om butiken i Sturegallerian

Woolrich Store Stockholm slog upp portarna i augusti 2009 och ligger belägen i Sturegallerian, Stockholms attraktivaste shoppingstråk. Här finns allt som för den modeintresserade och efterfrågan har varit stor. Det är den första butiken i Skandinavien som har kompletta kollektioner från Woolrich, John Rich & Bros och siktet är att bli nummer ett när det gäller service och kvalité.

2010 tar Woolrich Store nästa steg i att etablera Woolrich på den svenska marknaden och öppnar en butik på webben: www.woolrichstore.se.

Johan Kock

e-post: johan.kock@woolrichstore.se