Gå direkt till innehåll
Stolen ”Straw”, designad av Charlie Styrbjörn. Stilren skandinavisk design med flera unika och spännande detaljer som gör att den särskiljer sig från andra stolar

Nyhet! Designstolen ”Straw” - en hållbar uppstickare med skandinavisk touch

”Sittvänlig stol med karaktär”

/ Charlie Styrbjörn, Designer

En konferensstol som är snygg att titta på och samtidigt bekväm och praktisk – här började utmaningen för oss. Vi ville ha en möbel med spännande former, en stark identitet och som samtidigt skulle vara välkomnande och skön att sitta länge på. Därför föll materialvalet på ask som är ett träslag med fin ådring och mycket liv kombinerat med stål för att det är stilrent, hållbart och lättjobbat.

Straw, som den nya stolen heter, är den första produkten som lanseras under KUMI Trend.

- Att börja med en klassisk möbel som en stol känns helt rätt och inspirerar för framtiden. säger Johan Svensson, VD på KUMI och fortsätter, stolen blir startskottet som vi bygger vidare kring och redan nu finns fler produkter på gång under segmentet KUMI Trend.

Utformningen står designern Charlie Styrbjörn för som gjort projekt till flera välkända varumärken och företag. Charlie hittar mycket av sin inspiration i själva tillverkningsprocessen och är uppmärksam på detaljer och material, vilket vi kände passade perfekt för vår första stol för Kumi Trend.

”Mötet mellan ryggstativ och bakben är en spännande detalj som utmärker denna stol från liknande stolar”

Vi har lagt mycket omsorg på att ge stolen en mjuk karaktär med bland annat formpressat trä i ryggbricka samt sits för att göra den komfortabel. Vår ryggbricka är relativt tunn för att minimera vikt och materialanvändning. Det krökta avslutet på ryggens övre del ger en mjuk kant och stabil struktur trots dess tunnhet.

”Neråtböjda avslutet på armledaren möjliggör upphängning på bord men skapar även ett vänligt karaktärsdrag”

Självklart är stolen Straw stapelbar och armstöden möjliggör upphängning av stolen på bordet, vilket underlättar vid städning av golv.

Stolen ”Straw” marknadsförs och säljs via KUMI, www.kumi.se och dess återförsäljare. KUMI är ett varumärke under bolaget WFI AB.