Elefantunge som tämjs i turistindustrin. Foto: World Animal Protection

Ny rapport: Uppfödning av vilda djur ohållbar jätteindustri

I en ny rapport kartlägger World Animal Protection uppföd­ningen av vilda djur i världen. En jätteindustri som under de senaste 20 åren drabbat över fem miljarder djur och årligen omsätter tiotals miljarder kronor.

Sandra Jönsson, expert på vilda djur i World Animal Protection Sverige, säger:

”Att föda upp och hålla vilda djur i fångenskap för att tjäna pengar på dem är oacceptabelt grymt – och innebär dessutom en betydande risk för spridning av allvarliga sjukdomar mellan djur och människor. World Animal Protection arbetar för att den här generationen av vilda djur i fångenskap ska bli den sista som utnyttjas för ekonomisk vinning”.

Vilda djur som lejon, elefanter, björnar, fåglar, ormar, minkar och krokodiler utnyttjas som handelsvaror runt om i världen. World Animal Protection har närmare granskat den enorma efterfrågan på vilda djur.

5,5 miljarder djur

I rapporten ”Bred for profit: The truth about global wildlife farming” görs bedömningen att omkring 5,5 miljarder vilda djur föddes upp i kommersiella anläggningar under perioden 2000–2022. Det handlar om stora ekonomiska värden: den globala handeln antas omsätta tiotals miljarder kronor varje år.

I minst 90 länder fanns systematisk, kommersiell uppfödning av vilda djur under den undersökta perioden. Men trots den stora omfattningen av uppfödningsindustrin är kontrollen av hur djuren mår ofta dålig. Reglerna är generellt sett bristfälliga och mycket av verksamheten är dessutom ofullständigt dokumenterad och därför svår att överblicka.

I de här anläggningarna lever många djur under svåra förhållanden. World Animal Protection har i rapporten undersökt tre exempel på djur som utnyttjas i stor skala i uppfödningsindustrin: elefanter i Thailand, björnar i Kina och lejon i Sydafrika.

Elefanter i Thailand

I Thailand kan turister besöka elefantanläggningar där de får klappa, mata, fotografera, tvätta och rida på elefanter eller se dem uppträda i olika typer av cirkusliknande sammanhang. Den thailändska elefantindustrin växte mycket kraftigt under 2010-talet och totalt fanns det 2020 runt 3 000 elefanter på 246 olika platser.

Många hälsoproblem har rapporterats hos elefanter på turistorter – som skador orsakade av ridsadlar, fotproblem eftersom turister rider långa sträckor på elefanterna på hård eller ojämn mark och begränsad tillgång till veterinärvård. En stor andel av thailändska elefanter i fångenskap misstänks lida av allvarliga psykiska problem.

Det är inte naturligt för elefanter att ha närkontakt med människor även om de är födda i fångenskap. Därför kan de utsättas för grymma träningsmetoder för att lära sig att göra som tränarna vill så att de kan används för att roa turister.

Björnar i Kina

I Kina föds björnar upp för sin galla, som är en eftertraktad ingrediens i traditionell medicin. Det finns omkring 20 000 björnar på dussintals godkända gallanläggningar. De hålls i fångenskap under hela sina liv och tappas regelbundet på galla. Gallindustrin styrs främst av stora läkemedelsbolag.

Rapporter från björnanläggningar avslöjar omfattande missförhållanden: sår, ärr, parasiter, svullna leder, andningsproblem och tandskador. För att björnarna ska bli mindre farliga för uppfödarna tas ofta både tänder och klor bort på björnarna. Det kirurgiska ingrepp som görs för gallutvinningen kan orsaka stora problem med smärta och andra hälsoproblem för björnarna.

Till dessa fysiska problem kommer onormala beteenden som tyder på psykiska problem: upprepade rörelser som inte har något uppenbart syfte, passivitet och att björnarna skadar sig själva.

Lejon i Sydafrika

Omkring 8 000 lejon föds upp på 366 anläggningar runt om i Sydafrika av flera olika skäl. De används som underhållning i turistindustrin, där besökare kan klappa lejonungar och vandra med lejon. Uppfödda lejon utsätts också för troféjakt och i Asien finns det en stor efterfrågan på deras kroppsdelar, särskilt skelettdelar, som ingredienser i den traditionella medicintillverkningen.

Förhållandena för lejon i den kommersiella uppfödningen i Sydafrika bedöms generellt sett vara bristfälliga. Lejonens hälsa och välbefinnande påverkas negativt av en stor efterfrågan, som leder till intensiv avel för att öka antalet lejon och därigenom tjäna mer pengar.

Det stora antalet lejon i uppfödningsanläggningarna kan skapa problem med hygien, utrymme och kost. Den höga takten i avelsarbetet medför att mammorna och deras ungar snabbt skiljs från varandra och det kan orsaka mycket stress hos djuren.

Ohållbart för både djur och människor

Elefanter i Thailand, björnar i Kina och lejon i Sydafrika är skrämmande exempel på hur vilda djur hänsynslöst föds upp som handelsvaror på löpande band, utan respekt för deras välbefinnande och naturliga beteenden.

Förutom djurens lidande i onaturliga livsmiljöer är uppfödning av vilda djur också en allvarlig riskfaktor för spridning av svåra sjukdomar mellan djur och människor – så kallade zoonoser. I värsta fall kan den här nära kontakten mellan vilda djur och människor leda till ett nytt dödligt hot mot folkhälsan i hela världen, som covid-19-pandemin.

Sandra Jönsson säger:

”World Animal Protection efterlyser ett brett engagemang för att vi ska kunna komma till rätta med problemen och skapa en mer hållbar framtid för både djur och människor. Världens politiker, privata företag och konsumenter måste alla hjälpas åt för att montera ner den grymma och hälsofarliga uppfödnings­industrin och se till att vilda djur får leva i sina naturliga livsmiljöer”.

World Animal Protection

World Animal Protection arbetar för att stoppa djurs lidande både i Sverige och andra länder. Vi fokuserar särskilt på att hjälpa djuren i livsmedelsindustrins djurfabriker och se till att vilda djur får leva i frihet i sina naturliga livsmiljöer. World Animal Protection arbetar både med opinionsbildning och att praktiskt hjälpa djur.

Här kan du läsa mer om oss: www.worldanimalprotection.se

Sandra Jönsson

Sakkunnig om vilda djur Tel. 08-617 79 88

World Animal Protection

World Animal Protection arbetar för att stoppa djurs lidande både i Sverige och andra länder. Vårt arbete handlar särskilt om att hjälpa djuren i matindustrins djurfabriker och se till att vilda djur får leva i frihet i sina naturliga livsmiljöer.

World Animal Protection arbetar både med opinionsbildning och att praktiskt hjälpa djur. Vi stödjer insatser på plats runt om i världen för att hjälpa utsatta djur, som djurvänliga reservat för björnar, elefanter, valar och delfiner. Vi har kontakter med många samarbetspartner, FN, EU, olika länders regeringar och företag.

Genom att arbeta för djurens välfärd bidrar vi också till att lösa akuta globala problem, som klimathotet från djurindustrins stora utsläpp av växthusgaser, skogsskövling och allvarlig smittspridning mellan djur och människor.

World Animal Protection Sverige
Hantverkargatan 5s, 112 21 Stockholm