Therese Lilliesköld med två av familjemedlemmarna

Therese Lilliesköld ny ambassadör för World Animal Protection

Therese Lilliesköld, antrozoolog, föreläsare och författare till flera djurböcker är den senaste att föräras ambassadörsstaus på World Animal Protection. Hon har lång akademisk och praktisk erfarenhet av djurvälfärd.

”Jag har ägnat mitt liv åt att leva nära andra djur, utbilda mig om dem och arbeta med frågor som rör djur på olika sätt”, säger hon.Jag är övertygad om att vår värld behöver ett mycket starkare fokus på empati och etik och att det skulle gagna både djur och människor. Människor har stor empatisk förmåga, men det samhälle vi har byggt upp gagnar inte den förmågan.”

Thereses huvudområden har under många år varit föreläsningar och utbildningar om sambandet mellan våld mot barn och sällskapsdjur, kattbeteende och kattskydd, trauma hos hund och katt samt sällskapsdjur från ett antrozoologiskt perspektiv. Hon har också skrivit flera böcker.

Sedan hösten 2023 forskar hon på heltid på Södertörns högskola, om att utforska relationen till andra arter som en del av nytänkande inom hållbarhetsomställning.

"World Animal Protection arbetar mycket med att skydda elefanter. Därför passar det extra bra att välkomna Therese Lilliesköld som ambassadör till oss, säger Roger Pettersson, generalsekreterare på World Animal Protection Sverige och fortsätter:

"Hon har nyligen utkommit med boken Att trösta en elefant, som speglar hennes upplevelser som elefantskötare i Thailand på ett unikt sätt. Att hon dessutom har långa och djupa kunskaper om såväl sällskapsdjur som vilda djur och relationen mellan djur och människor gör henne till ett mycket värdefullt tillskott i vår ambassadörskår."

Therese bor i Gnesta i Sörmland tillsammans med sin stora familj bestående av människor, katter, hund och marsvin.