AUDI FIS Ski World Cup Åre 2021 – Stafettpinnen överlämnad och i trygga händer.

Världscuparrangören i Åre har tagit över stafettpinnen från slovakiska Jasná och ett år av förberedelser sätts i skarpt läge. Den 12–13 mars tävlar världens bästa damer i två slalomtävlingar i Åre.

Arrangören är förberedd och ser fram emot att leverera coronaanpassade världscuptävlingar av högsta världsklass. Med anledning av rådande pandemi har man, som alla aktörer i samhället, fått lägga stort fokus på att coronaanpassa verksamheten. En del i detta är att tävlingarna genomförs helt utan publik.

-Det är såklart oerhört tråkigt att inte kunna erbjuda alla som bor och vistas i Åre möjlighet att på plats se världens bästa damer men jag vet att SVT kommer att ge tv-tittarna en fin möjlighet att uppleva tävlingarna i Åre säger Fredrik Broman, World Cup Manager.

Till all planering som vanligtvis föreligger ett världscuparrangemang har ett särskilt fokus lagts på coronaanpassning. Utöver nationella och regionala föreskrifter har särskilda riktlinjer för arrangemanget tagits fram och som alla på plats måste förhålla sig till.

För Åse Angland Lindvall, tävlingsledare, har coronaanpassningen inneburit att varje del av planeringen rannsakats.

-Vi har tittat på alla flöden, hur vi jobbar och vem som gör vad och vi har lagt ett stort fokus på förebyggande kommunikation och information till våra volontärer, säger Angland Lindvall.

”Jag tror att vi, efter pandemin, kommer att jobba smartare och i det fortsätta utveckla oss och organisationen” säger Åse. Hon fortsätter ”ett exempel är digitala möten med volontärer, något vi upplevt som mycket positivt under förberedelsefasen inför i år”.

Fredrik Broman, World Cup Manager, med stafettpinnen i hand är trygg i de förberedelser man gjort. ”Arenan är förberedd och uppbyggd i olika zoner som ska hållas intakta hela tiden. Våra riktlinjer tydliggör vad som åligger oss som arrangör men också alla som kommer till oss inom världscupen. De gäller alla team, media och alla våra volontärer och partners osv” säger Broman.

Kontakt:

Fredrik Broman, World Cup Manager, 070-583 08 33