WORLD CLASS INTERNATIONAL ETABLERAR SIG I BULGARIEN

World Class International etablerar sig i Bulgarien

- Sofias största hälso- och rekreationsanläggning blir svenskägd

Stockholm, 25 augusti, 2008 - I oktober i år öppnar World Class sin första anläggning i Bulgarien som då blir Sofias största och mest exklusiva hälso- och rekreationsanläggning. Etableringen i Bulgarien följer World Class grundläggande strategi att vara ledande på hela den östeuropeiska marknaden. Anläggningen är tänkt som flaggskeppet i en fortsatt satsning i landet.

World Class slår på stort när man nu ger sig in på bolagets elfte nationella marknad. World Class första anläggning i Bulgarien består av hela 3 500 kvadratmeter med fitness, aerobics, poolavdelning, jacuzzi, spa-avdelning med olika behandlingar samt en Totale Care-enhet, World Class unika koncept för integrering av sjukvård med andra tjänster.

- Redan för flera år sedan såg vi stora möjligheter i Östeuropa, säger Ulf Bengtsson, vd på World Class. I Östeuropa arbetar vi efter en så kallad klusterstrategi där vi först etablerar en stor och centralt belägen anläggning. Därefter öppnar vi flera anläggningar i närheten av den första. Strategin har fungerat bra i bland annat Rumänien och anläggningen i Sofia kommer nu att utgöra grunden för fortsatt satsning i Bulgarien.

World Class nya anläggning är den största och mest exklusiva i Sofia. Anläggningen har varit i drift i tre år och har en redan upparbetad medlemsbas som nu kommer att erbjudas fortsatt medlemskap via World Class.

- Att ta över en färdig anläggning är lite av en genväg till framgång på nya marknader, menar Ulf Bengtsson. Hälso- och rekreationsmarknaden i Bulgarien liknar den i Rumänien där det gått bra för World Class och mycket talar alltså för en positiv utveckling även i Bulgarien.

Den tidigare ägaren, Kamen Popov, kommer att köpa in sig i dotterbolaget World Class Bulgarien och i samband med det överlåter han driften av anläggningen till World Class. Det har bland annat fördelen att World Class inte betalar hyra utan delar vinsten med hyresvärden.

I oktober i år beräknas anläggningen slå upp portarna under World Class-flagg.

Carl Reinestam, marknadschef World Class International
carl.reinestam@worldclass.se

Certified Adviser på First North:
Thenberg & Kinde Fondkommission AB

Om World Class:
World Class är en internationell koncern som driver 43 hälso- och rekreationsanläggingar i elva länder. Affärsidén går ut på att lönsamt utveckla, driva och exploatera varumärket World Class inom hälsa, rekreation och livsstil. Den prioriterade marknaden för en framtida expansion är Östeuropa där bolaget är marknadsledande. Koncernen omsatte år 2007 cirka 140 miljoner SEK vid de egna anläggningarna och över 250 miljoner SEK i hela nätverket, inkluderat franchise- och licenstagare. World Class-koncernen sysselsätter över 1 000 personer och är listade på First North.