World Class öppnar ny toppmodern anläggning i Rumänien

- Ensam leverantör av hälso- och rekreationsservice i ny stadsdel av Bukarest

Stockholm, 17 november, 2008 - World Class International fortsätter sin framgångsrika satsning i Rumänien. I dagarna undertecknas ett avtal där köpcentret Auchan Titan Mall bygger en helt ny anläggning med högsta möjliga standard som ska drivas under World Class flagg. World Class får dessutom ensamrätt till hälso- och rekreationsanläggningar i Auchan som är en helt nybyggd stadsdel av Bukarest där över en halv miljon människor är en potentiell medlemsbas.

World Class senaste tillskott omfattar 3000 kvadratmeter. Förutom gym innehåller anläggningen SPA-avdelning, pool, lokaler för gruppträning samt en inomhuslöparbana.

- Anläggningen har ett perfekt läge med över 300 000 människor på gångavstånd från anläggningen och hela 500 000 inom fem minuters avstånd med bil. Att många rör sig i Auchan Titan Mall varje dag är naturligtvis också positivt för oss. Den nya anläggningen har potential att bli en stor framgång, säger Ulf Bengtsson, VD för World Class International.

Ägaren till Auchan Titan Mall är fastighetsbolaget Avrig 35 som investerar omkring 30 miljoner kronor för att bygga den nya anläggningen. World Class tecknar ett långsiktigt och förmånligt hyresavtal på minimum tio år.

För att hyra anläggningen bildar World Class ett dotterbolag, World Class Titan. Det har en strategisk fördel då även den stora rumänska tillverkaren av SPA-utrustning, Speranta Club köper in sig med 40 procent av World Class Titan motsvarande en värdering av anläggningen på 12.5 miljoner. Speranta Club blir då delaktig i driften av anläggningen vilket ger förmånliga priser på material och underhåll av exempelvis SPA-avdelningen.

- Avtalet med Speranta Club öppnar dörrar för oss då företaget levererar SPA-utrustning till projekt över hela Rumänien. Därmed kan World Class få tips och rekommendationer för många intressanta satsningar. Vi har redan diskuterat liknande upplägg i andra delar av Östeuropa, säger Ulf Bengtsson.

Byggnationerna av World Class nya hälso- och rekreationsanläggning påbörjas snarast möjligt och beräknas vara klar för invigning under fjärde kvartalet 2009.

Ulf Bengtsson, VD World Class International
Tel. +46 (0) 705 11 90 14
ulf.bengtsson@worldclass.se

Certified Adviser på First North
Thenberg & Kinde Fondkommission AB

Om World Class:
World Class är en internationell koncern som driver 43 hälso- och rekreationsanläggingar i elva länder. Affärsidén går ut på att lönsamt utveckla, driva och exploatera varumärket World Class inom hälsa, rekreation och livsstil. Den prioriterade marknaden för en framtida expansion är Östeuropa där bolaget är marknadsledande. Koncernen omsatte år 2007 cirka 140 miljoner SEK vid de egna anläggningarna och över 250 miljoner SEK i hela nätverket, inkluderat franchise- och licenstagare. World Class-koncernen sysselsätter över 1 000 personer och är listade på First North.

• Utanför Sverige