Graça Machel och Nelson Mandela är årtiondets barnrättshjältar

Pressmeddelande

5 personer bestämmer vem som får Nobels Fredspris. 7,1 miljoner barn har bestämt att

Graça Machel och Nelson Mandela
är världens barns "Årtiondets barnrättshjältar"

FN:s Barnkonvention blir idag 20 år. Samtidigt firar barnens World's Children's Prize sina första tio år med att utse "Årtiondets barnrättshjältar". Barn i byar i diktaturens Burma hör till dem som varit med i världsomröstningen, Global Vote, där bara de under 18 år får rösta. De 7,136,222 röstande barnen har utsett Graça Machel och Nelson Mandela till världens barns första "Årtiondets barnrättshjältar".

Barnen gav beskedet om sina Årtiondets barnrättshjältar i hundratals Barnens presskonferenser jorden runt. Bara i Sverige genomförde barnen presskonferenser på 56 orter. De krävde också, på 20-årsdagen av FN:s Barnkonvention, att respekten för barnets rättigheter i deras länder måste öka.

Graca Machel och Nelson Mandela, som är gifta, har nominerats tillsammans. Machel hedras för sin 25 år långa kamp för utsatta barns rättigheter i främst Moçambique, och speciellt för sina insatser för flickors rättigheter. Mandela hedras för sin långa kamp för lika rättigheter för alla Sydafrikas barn, som kostade honom 27 år i fängelse, och för hans ständiga försvar av barnets rättigheter.

Graça Machel och Nelson Mandela säger i ett gemensamt uttalande:

"Vi är ytterst hedrade över att ha blivit valda till Årtiondets barnrättshjältar. Det finns inget dyrbarare och renare än att vara älskad och uppskattad av barn. För båda av oss är denna utmärkelse mycket, mycket speciell därför att barnen har en så stor plats i våra hjärtan och våra liv. När vi firar 20-årsdagen av Konventionen om barnets rättigheter firar vi också alla de betydelsefulla bedrifter som mänskligheten gjort för att skydda barnen.

Att få erkännande och hedras av barnen medför också ett stort ansvar. Alltför många barn lider fortfarande av hunger, sjukdomar som kan förebyggas, övergrepp, vanvård och av att inte kunna gå i skola. När vi tackar er och tar emot denna utmärkelse vill vi samtidigt förnya vårt åtagande, och vi riktar en uppmaning till var och en, i det offentliga eller privat, att göra än mer för att ge barnen en framtid som är värd att ha.

Det är inom vår räckhåll. Det finns inga skäl varför vi inte kan få det att ske. Till alla barn, var ni än är, vi vill att ni skall veta att vi älskar er av hela vårt hjärta."

Från val i diktatur till val i snö och öken
Montessori Droppen i Haparanda var den första skolan i världen som år 2000 anslöt sig till World's Children's Prize. I år röstade Droppens elever i snö och i en valurna av is. Betydligt varmare var det i öknen när barnen i Barefoot Colleges 160 kvällsskolor i Rajastan i Indien genomförde sin omröstning. De färdades långa vägar till den i kamelkärror och på traktorsläp.

Alla barn som deltagit i valet av Årtiondets barnrättshjälte har arbetat med en omfattande pristidning på elva språk och genom den upplevt kandidaternas insatser för barnen, samt dessa barns verklighet. Tidningen har, översatt till både karen och burmesiska, smugglats in i diktaturens Burma, där barnen i byarna genomför sin demokratiska världsomröstning.

Miljoner av barnen som deltar i World's Children's Prize har själva utsatts för grova kränkningar av sina rättigheter. Bland dem finns tidigare barnsoldater och sexslavar, barn som är föräldralösa till följd av aids, folkmord eller tsunamin, barn som lever på gatan eller i väpnad konflikt och många fler utsatta barn. Många av dem lär sig genom World's Children's Prize för första gången att de har rättigheter.

Barnens prispengar räddar de mest utsatta barnen
Prispengarna som barnen delar ut ska användas i pristagarens verksamhet för barnets rättigheter. De hjälper tusentals av världens mest utsatta barn att få ett bättre liv, hittills i 81 program för barn i 22 länder.  Senast gavs flickor som varit sexslavar eller livegna pigor, samt hemlösa barn stöd.

Årets prissumma är 1,1 miljoner kronor, varav Graça Machel och Nelson Mandela får 500 000 kronor till sina verksamheter för utsatta barn. Resterande prissumma fördelas mellan övriga tolv kandidaters verksamheter.

World's Children Prizes tionde prisceremoni hålls 26 april 2010 i Blå Hallen i Stockholms Stadshus, då drottning Silvia hjälper barnen, som leder ceremonin, att dela ut priset.

Carmilla Floyd

Presskontakt Kommunikationsansvarig 070-9507 407

En av världens största årliga utbildningar som stärker barn som förändrare

World’s Children’s Prize-programmet (WCP) är en av världens största årliga utbildningar som stärker barn till att som förändrare (changemakers) stå upp för allas lika värde, barnets rättigheter, demokrati och hållbar utveckling.