WSP projekterar The Edge i Malmö

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2018 10:54 CEST

The Edge kommer att bli en tio våningar hög kontorsbyggnad med spektakulär arkitektur i stål och glas. WSP har fått uppdraget som samordnande huvudkonstruktör för projektet. Uppdragsgivare är PEAB.

I WSPs uppdrag ingår att ta fram systemhandlingar för stommen och har bland annat utfört stomutredning, global stabilitetsanalys samt dimensionerat samtliga bärande stålkonstruktioner. BIM- och 3D-projektering används fullt ut med mjukvaran Tekla Structures. WSP ska även dimensionera den platsgjutna källaren och ta fram bygghandlingar för grundläggningen.

Den nya kontorsbyggnaden uppförs i Hyllie intill Malmömässan. Byggnadens fasader i glas och stål förstärker den strykjärnsformade designen. Huset rymmer 400 arbetsplatser, varav många med utsikt över Öresund. Bottenplan kommer att nyttjas för mötes- och restaurangverksamhet, och taket förses med en generös takterrass för hyresgäster och besökare. The Edge kommer att få miljöklassningen Miljöbyggnad, nivå Silver. Inflyttning beräknas till december 2019.

Lucas Alsén, Gruppchef, WSP Sverige AB
Tel: 010-722 63 47 / 070-602 18 69. E-post: lucas.alsen@wsp.com

Tel: 010-722 86 58 / 073-067 84 09. E-post: maria.lindfelt@wsp.com

WSP  är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 43 000 medarbetare på över 550 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring  4 000 medarbetare på ett 50-tal kontor. Läs mer här.