Henrik Willers är affärsutvecklare på Würth Svenska AB och ser fram emot lanseringen av ORSYmat

Smart förbrukning med ORSYmat från Würth

ORSY är Würths logistik- och servicekoncept för lagring och tillhandahållande av material. Det finns sedan tidigare som lagerhyllor, container, vagnar, systemväskor och bilinredning. Nu introduceras ORSYmat på den svenska marknaden, en varuautomat med helautomatisk beställningsfunktion som gör att kunder aldrig behöver vänta på sitt material

Med en ORSYmat på arbetsplatsen får anställda åtkomst till det material de behöver när de behöver det. Baserat på uttag beställer systemet automatiskt nya produkter och registrerar dessutom alla processer.

- ORSYmater säkerställer att rätt produkt finns på rätt plats vid rätt tillfälle. De håller koll på förbrukningen digitalt vilket gör att beställningar aldrig faller mellan stolarna berättar Henrik Willers, affärsutvecklare på Würth Svenska. Varuautomaterna kan lämpligtvis ställas ut nära produktion t.ex. i en tillverkande industri eller på en fordonsverkstad. Den passar alla arbetsplatser som har förbrukningsartiklar med hög omsättning som alltid måste finnas tillgängliga för att utföra ett visst moment, fortsätter Henrik.

Minskad förbrukning och ökad kontroll
Med hjälp av ORSYmat sänks inköps- och lagringskostnader och tillgången på varor ökar. Samtidigt minskar risk för eventuellt svinn av förbrukningsvaror. Endast användare som har behörighet kan plocka ut material och man får rapporter som tydligt visar hur mycket som plockats ut och av vem. Würth har identifierat ett behov hos många kunder att få ökad kontroll på förbrukningen, därför gör man nu denna satsning.

- Vi på Würth ser alltid över möjligheter att utöka vår service till kunderna. ORSYmat har funnits inom Würth-koncernen i flera år och är ett beprövat koncept. Nu tycker vi att det är rätt tidpunkt att lansera konceptet på svenska marknaden. Vi fick nyligen ta del av en studie gjord på 45 europeiska kunder som visar att förbrukningen av det material som tillhandahålls via ORSYmat minskar med 20%. Detta vill vi självklart att våra kunder också ska få ta del av, fortsätter Henrik.

Förutom minskad konsumtion tar det kortare tid att hitta rätt varor när man har en ORSYmat. Tillsammans bidrar det till en lägre totalkostnad för användarna.

Ett system anpassat för din verksamhet

Det finns flera modeller av ORSYmat och tillsammans bestämmer man vilket sortiment och vilken modell som passar verksamheten. Sedan anpassas den unikt för varje kund. Den första ORSYmaten är på väg ut till kund och kommer att vara i drift inom kort.

- Jag ser verkligen fram emot etableringen ute hos kund, att se dem använda systemet och framförallt att se derasreaktion. Vi vet ju att detta är ett bra koncept och att behoven finns hos kunderna. Att få ge dem en lösning på det känns jätteroligt, avslutar Henrik.