Timmy Hultman (i mitten) tillsammans med sina kollegor Christoffer och Daniel under invigningen av Würth Megastore.

Timmys karriärsresa på Würth – från trainee till butikschef över Würth Megastore i Norrtull

Att Timmy Hultman skulle bli butikschef för Würths första Megastore var inget han vågade drömma om när han började som trainee på Würth för fyra år sedan. Det är ingen underdrift att säga att åren på Würth inneburit utveckling i rask takt för Timmy.

Timmys resa på Würth började med en traineeperiod. Würth kände han till sedan tidigare genom sitt jobb på en rekondverkstad, han tyckte det verkade vara en bra arbetsplats och under första intervjun fick han ett jättebra intryck av företaget. Han fick en traineeplats i Länna-butiken där han fick prova på det mesta med att arbeta i butik.

-Under traineeperioden fick jag också möjlighet att gå alla interna utbildningar vi har, allt från produktutbildningar till säljutbildningar. Genom utbildningarna får man förståelse för alla produkter, jag är väldigt tacksam för att jag fick möjlighet att gå dem. Det gav mig en bra start.

Efter traineeperiodens slut var det ovisst om det skulle bli en fortsättning på Würth då det inte fanns några lediga tjänster i Stockholmsområdet. Däremot söktes det en butiksansvarig i Kalmar, en möjlighet Timmy tog chansen att hoppa på eftersom han trivdes så bra på Würth.

-Butiken i Kalmar hade haft det rätt kämpigt innan jag började jobba där, men på något sätt lyckades vi få siffrorna att vända och butiken började prestera väldigt bra. Jag älskar kontakten med kunderna, och just kundkontakten är väldigt viktig när man jobbar i butik. Jag tror att de bidrog till att vi lyckades vända trenden.

Efter två år i Kalmar öppnade sig en ny möjlighet då Würth skulle öppna en ny butik i Upplands Väsby. Även om tiden i Kalmar varit rolig och utvecklande så lockade det att flytta hem till Stockholm, och såklart lockade även utmaningen med att få vara med och starta upp en helt ny butik.

-Jag är framåt och vill väldigt mycket, att resultatet i Kalmar var så bra bidrog nog till att jag fick förtroende att bli butiksansvarig i Upplands Väsby. Uppstarten blev utmanande eftersom pandemin slog till i samma veva, trots det så lyckades vi får bra siffror på en gång, det kändes otroligt roligt.

-När det sedan blev klart att vi skulle öppna Würths första Megastore i Norrtull visade jag tidigt mitt intresse för att få leda det arbetet. Det här med att det här är mer en bara en butik lockar väldigt mycket. Det är också kul att få vara med och starta upp det här konceptet i Sverige. Jag får verkligen en chans att visa vad jag går för.

Förutom allt som kommer med att arbeta i en butik berättar Timmy om vikten av att få hela organisationen med sig. Både fältsäljsorganisationen och kollegorna på huvudkontoret.

-Under tiden på Würth har jag lärt mig att det är oerhört viktigt att bygga upp ett bra nätverk och goda relationer inom företaget. Den erfarenheten har varit nyttig att ha med sig när jag påbörjade arbetet här i Norrtull.

-I vår Megastore har vi ett showroom där vi visar våra tjänster och koncept. Jag är väldigt stolt över att kunna visa upp alla bra tjänster vi kan erbjuda kunderna. Vi är också ett jättebra team här, butiken ihop med fältsäljsorganisationen. Man stöttar varann och jag gillar verkligen mina kollegor, vi gör det här tillsammans.

Timmy har gått från trainee till butikschef för Würth Megastore på fyra år. Under tiden på Würth har han fått möjlighet att testa nya roller och att utvecklas, något som han själv tror är kopplat till hans personliga drivkraft.

-Würth är ett roligt bolag att jobba på, det finns en hög framåtanda och det händer saker hela tiden. Man utvecklas konstant. Jag har alltid haft det här drivet i mig så för mig passar det väldigt bra.