Würth - det självklara valet

Vid Värtaverket i Stockholm bygger Fortum Sveriges största biobränsleeldade kraftvärmeverk. Anläggningen är ett steg i utvecklingen av en hållbar energiförsörjning i Stockholm och Europa.

Entreprenaden när det gäller klimat- och ventilationsanläggningen gick till Colt International GmbH i Tyskland. Projektledare är Costa Krenek och Andrea San Jose Hernandez.

För dem var valet av Würth som leverantör av infästning (skruvar, muttrar, Varifix montagesystem) självklart. Eller som de själva säger: -Alla i Tyskland handlar av Würth, för då vet man vad man får när det kommer till leveranssäkerhet och kvalitet.

Anläggningen i Stockholm är inte det största projektet som de jobbat med, men ett av de mest komplexa. Kraftvärmeverket har byggts på en väldigt liten yta, vilket gör att det blir mycket trånga utrymmen att jobba med, och mycket byggs på höjden, istället för som det brukar, på bredden. Detta ställer stora krav när det gäller att hitta nya och flexibla infästningslösningar, och det är den största anledningen till att Colt tagit kontakt med Würth.

Genom att söka sig fram inom Würth Sverige kom de i kontakt med Würths säljare i Stockholm, och via honom fick de kontakt med Peter Nyström på huvudkontoret i Örebro, som är produktchef för bl.a. infästning och fästmaterial. De har nu regelbunden kontakt med Peter, och med hjälp av ritningar som de skickar till honom stöttar han dem i arbetet med att hitta rätt infästning till rätt tillfälle. De känner stort förtroende för den support som de får, både från Peter och från Würths säljare Joakim Winckler.

När det gäller standardlösningar har de även börjat använda Würths beräkningsprogram. Genom att knappa in de aktuella hållfastighetsvärdena ser de om konsolerna och montageskenorna motsvarar kraven. Programmet talar även om vilken infästning som skall användas till projektet. När beräkningen är klar skapas automatiskt en lista innehållande artikelnummer och antal, vilket gör det väldigt enkelt för dem att göra sin beställning. Båda uppskattar även att de kan välja bland olika språk, vilket är en fördel när man kommer från t.ex. Spanien, som Andrea.

Beställningarna lägger de oftast hos Joakim, men de besöker även Würths butik i Bromma med jämna mellanrum. I första hand när de vill ”klämma och känna” på produkterna, och de uppskattar den service de får där. Joakim har även gett dem en utskriven översikt på Würths VVS-produkter, så att de kan söka fram dem på Würths hemsida (www.wurth.se), trots att de inte kan språket. J

Projektet i Stockholm väntas pågå till slutet av 2015. När de får frågan om de kommer ta kontakt med Würth igen om de kommer tillbaka till Sverige någon gång, ler de båda två och svarar med en mun: -ABSOLUT!

Würth är världens största företag inom förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Företaget grundades av Adolf Würth i Tyskland 1945. Idag driver tredje generationen företaget. Würth finns i 84 länder med 66 000 anställda och omsätter  ca 100 miljarder kronor i år. Würth har funnits i Sverige sedan 1967. Huvudkontor och centrallager finns i Örebro. Würth Svenska AB har ca 360 anställda. www.wurth.se.

Peter Nyström

Teknisk Rådgivare Trä, Stål och Betongkonstruktion 019-351041