Robert Friedmann, ordförande i Würth-koncernens styrelse

• Försäljningen växte med 4,8% till en ny rekordnivå på 14,27 miljarder euro
  • Rörelseresultatet minskar till 750 miljoner euro
  • E-handelsförsäljningen är nu 18,3% av koncernens totala försäljning

Enligt den preliminära rapporten så har Würth-koncernen en försäljning på 14,27 miljarder euro (föregående år 13,62 miljarder euro). Detta motsvarar en tillväxt på 4,8%. Justerat för valuta så blev tillväxten 4,2 procent. E-handelsförsäljningen hade en tillväxt över genomsnittet och uppgick till 2,6 miljarder euro 2019, vilket ökade e-handelsandelen till 18,3%.

Enligt den preliminära rapporten så uppgår Würth-koncernens rörelseresultat till 750 miljoner euro, vilket är en minskning med 13,8 procent mot föregående år (2018: 870 miljoner euro). Nedgången beror dels på sjunkande bruttomarginal och dels på ökade investeringar i våra Säljkanaler för att öka tillgängligheten och servicenivån till våra kunder.

Antalet anställda ökade med 1 606 till 78 686 anställda under 2019. Av dessa anställda så är 33 979 anställda i säljstyrkan.

Würth är världens största företag inom förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Företaget grundades av Adolf Würth i Tyskland 1945. Idag driver tredje generationen företaget. Würth finns i 84 länder med ca 77 000 8anställda och omsätter ca 142 miljarder kronor 2019. Würth har funnits i Sverige sedan 1967. Huvudkontor och centrallager finns i Örebro. Würth Svenska AB hade 462 anställda 2018. www.wurth.se