Würth Groups halvårsresultat

Würth Groups försäljningsvolym ökar med 8,6 procent:
Würth genererade 5,9 miljarder EUR under första hälften av år 2016

• Försäljningen har ökat med 8,6 procent till 5,9 miljarder EUR
  • Rörelseresultatet på 275 miljoner EUR är ytterst positivt
  • Capex-volymen är relativt hög på mer än 450 miljoner EUR

Künzelsau. Under första hälften av år 2016, ökade Würth Group försäljningen till 5 927 miljoner EUR. Det motsvarar en tillväxt på 8,6 procent jämfört med föregående år. Tillväxt i lokal valuta uppgår till 10,0 procent. Den globala marknadsledaren inom montering och fästteknik rapporterar mycket stark tillväxt i södra Europa och kan därför sammanknytas till den positiva utvecklingen under de senaste kvartalen. Även den tyska gruppen rapporterade 8,1 procent tillväxt. ”Allt som allt är vi nöjda med utvecklingen av Würth Group”, säger Robert Friedmann, ordförande för den centrala företagsledningen. ”Vår försäljningsstrategi med flera kanaler bär frukt: direktförsäljning, butiker samt e-handel - Würth-kunder uppskattar vår närvaro.” Tvåsiffrig tillväxt av rörelseresultatet är särskilt glädjande: Tack vare tillväxten på 17 procent jämfört med försäljning, rapporterar Würth Group ett rörelseresultat på 275 miljoner EUR under det första halvåret.

Den 70 000:e medarbetaren har anställts

Genom att ta med samtliga förvärv i beräkningen, ökade antalet anställda med 2,7 procent till 70 847 anställda under den första hälften av år 2016 (december 2015: 68 978). I början på juni år 2016, välkomnade Würth Spanien Itziar Abal, den 70 000:e medarbetaren på Würth Group. Hon kommer att ta hand om Würth-kunder i i fordonsdivisionen i regionen Guipúzcoa i norra Spanien. Detta är särskilt glädjande eftersom Würth Spanien återigen redovisar en tydlig försäljningstillväxt på 12,5 procent under första hälften av år 2016.

Investeringar i regionen Hohenlohe

Under de senaste tio åren har Würth Group investerat en total summa på ca. 4 miljarder EUR. Aktuella exempel visar gruppens engagemang i regionen:

• Nyligen invigde, Adolf Würth GmbH & Co. KG ett nytt kontor och en administrativ byggnad på den plats där huvudkontoret ligger i Künzelsau-Gaisbach.
  • Arnold Umformtechnik investerar i tre nya hallar för maskiner i Dörzbach.
  • Würth Elektronik eiSos öppnar ett nytt logistikcenter tillsammans med ett helautomatiserat pendellager, ett av de mest moderna i Europa.

Framtidsutsikt

För hela år 2016 förväntar vi en försäljningstillväxt på ca. 11,9 miljarder EUR och vi räknar med en adekvat utveckling av rörelseresultatet.

Fakta om Würth Group

Würth Group är världens marknadsledare inom sin kärnverksamhet, handel med monterings- och fästmaterial. Koncernen består av mer än 400 företag i över 80 länder med mer än 70 000 anställda. Omkring 31 000 av dem är fast anställda säljrepresentanter. Under verksamhetsåret 2015, uppnådde Würth Group en världsomspännande försäljningsvolym på 11,0 miljarder EUR.

Inom sin kärnverksamhet omfattar Würth Lines produktsortiment för handel och industri över 125 000 produkter: från skruvar, skruvtillbehör och förankringar för verktyg, kemisk-tekniska produkter och personlig skyddsutrustning.

Würth Groups koncernföretag, som antingen är verksamma i affärsområden med anknytning till kärnverksamheten eller i diversifierade affärsområden, avrundar utbudet genom att erbjuda produkter för byggvaruhus, material för elinstallationer och elektroniska komponenter såsom kretskort samt finansiella tjänster.

Würth har funnits i Sverige sedan 1967. Huvudkontor och centrallager finns i Örebro. Würth Svenska AB har ca 360 anställda. www.wurth.se