Martina Harvey, Försäljningschef på Södra Building Systems och Thomas Standfuss, Divisionschef Bygg på Würth

Würth och Södra skapar enkelhet genom samarbetsavtal

Würth Svenska AB och Södra tecknar samarbetsavtal, med målet att göra bygget enkelt och effektivt. Samarbetet kommer innebära bättre helhetslösningar sett till logistik, service och infästning och underlätta vid Södras olika träbyggnadsprojekt.

Avtalet innebär att Würth kommer att leverera träinfästningar med tillhörande systemlösningar som akustik, luft- och vindtätning till projekt där Södra levererar trästommen. För Södras del blir det en förstärkning av kompetens inom byggbranschen, där Würth har stor kapacitet och kunskap om förbrukningsmaterial, verktyg och maskiner, vilket sätts samman med Södras kompetens om materialet trä i byggnation.

Würth kommer också att hantera logistiken på arbetsplatsen med hjälp av en containerlösning på plats. I containern är produkterna snyggt och prydligt uppackade och alltid lättillgängliga för montagefirman. En säljare från Würth ser till så att containern innehåller det den ska och kompletterar vid behov.

-Vi har mycket att erbjuda Södra eftersom Würth är världsledande på att tillhandahålla lösningar för träbyggnation. Vi är också stolta över att vi kan erbjuda service på plats. Södra kommer att kunna känna sig trygga med att de kommer att ha det de behöver, när de behöver det, säger Thomas Standfuss, divisionschef Bygg på Würth.

Würth tillhandahåller också dimensioneringsprogram och CAD/BIM-bibliotek som kan vara till hjälp under konstruktionsfasen.

-Med hjälp av detta samarbeta kan vi på Södra erbjuda en helhet som förenklar både i projekteringsskedet och vid montaget för våra kunder. Det känns väldigt kul och spännande att få erbjuda detta tillsammans med Würth, säger Martina Harvey, försäljningschef på Södra Building Systems.

-Det är en ära för oss att få bli leverantör av infästningslösningar till Sveriges största skogsägarförening. Södra är en stark leverantör på den nordiska marknaden av trästommar och det känns kul att få vara med på ett hörn i deras satsning på korslimmat trä, avslutar Thomas Standfuss.

Würth Svenska AB är en del av den globala koncernen Adolf Würth GmbH & Co.KG som har över 75 års erfarenhet av att tillhandahålla infästningslösningar för träkonstruktioner.

Södra skogsägarna ser det som sin främsta uppgift att förädla de 53.000 ägarnas skogsråvara till förnybara, klimatsmarta produkter. Södra tror på att framtiden är gjord av trä och vill därför göra det så enkelt, tryggt och effektivt som möjligt att bygga med trä i stor skala.