Würth Svenska AB anställer Hållbarhetsansvarig

Würth Svenska AB anställer Hållbarhetsansvarig

Würth Svenska AB tar nu ett viktigt steg i sitt hållbarhetsarbete genom att anställa Cornelia Ljungberg som Hållbarhetsansvarig. Cornelia arbetar sedan tidigare som ekonom på Würth och kommer att koordinera och driva hållbarhetsfrågorna inom bolaget.

Hållbarhet är ett mycket brett område som innefattar miljöskydd, social rättvisa och ekonomisk lönsamhet. Förutom att Würth vill minska sin miljöpåverkan så innefattas frågor som allas lika värde, mångfald och jämställdhetsfrågor i uppdraget.

-Jag kommer att driva hållbarhetsfrågan framåt inom vårt bolag och arbeta hårt för att inkludera hållbarhet i alla våra processer. Hållbarhetsarbetet måsta vara en del av vår dagliga verksamhet och något vi måste utvärdera och utveckla löpande, säger Cornelia Ljungberg.

Würth tillhör den globala koncernen Würth Group som även de satsar stort på hållbarhetsfrågor. Med en global koncern i ryggen finns det stora möjligheter till utbyte av idéer och strategier Würth-länderna emellan. Cornelia har också märkt ett ökande intresse från både kunder och leverantörer gällande hållbarhetsrelaterade frågor.

-Vi behöver ta ett steg och utveckla hållbarhetsarbetet inom Würth till följd av den utveckling som sker gällande hållbarhet. Hållbarhetsfrågan är inte längre en valfrihet utan alla aktörer måste bidra för att vi ska nå en förändring på marknaden. Würth tar detta på största allvar och det känns jätteroligt att jag har fått uppdraget att fokusera helhjärtat på detta, fortsätter Cornelia Ljungberg.

Inledningsvis kommer uppdraget att handla om att göra en nulägesanalys för att se hur långt bolaget kommit inom de olika frågorna och utforma en målbild kring hur långt företaget ska ha kommit i hållbarhetsfrågorna 2026. Ett hållbarhetsforum med representanter från olika delar av företaget kommer också att sättas samman för att stötta initiativet.

-Jag ser verkligen fram emot att ta mig an det här uppdraget. Jag brinner för att göra skillnad. Min vision är att våra kunder ska känna sig trygga med att vi är ett hållbart val, avslutar Cornelia.