Würths ASSY®-skruv firar 25 år

Würths ASSY®-skruv firar 25 år

För 25 år sedan lanserades ASSY®-skruven på marknaden. Under åren har skruven blivit en stor favorit hos många hantverkare, som uppskattar skruvens höga kvalitet och dess unika egenskaper.

- Vårt ASSY®-sortiment består av ett brett utbud av skruvar som passar alla behov. De finns i diameter från 2,9 mm till 14 mm och längder från 9,5 mm till 2000 mm, säger Peter Nyström, produktchef för fästmaterial. – Skruvskallens unika fräsfickor gör att den lämpar sig lika bra för användning i trä och till olika typer av beslag.

ASSY® lika med asymmetrisk gänga
Namnet ASSY® kommer från Würth patenterade asymmetriska gängor. Gängdesignen innebär att du kan kombinera höga utdragsvärden med snabb iskruvning med lågt vridmoment. Det ger mindre belastning på bits, skruvmejsel och skruvdragare. Skruvspetsen är också utformad med en patenterad gänga som motverkar att träet spricker – även vid iskruvning nära kanter.

ASSY® – ett bits
- En stor fördel med AW-bitsen är att du endast behöver en bitsstorlek för skruvstorlekar med Ø 3,5 – 5,0 mm, fortsätter Peter. – Bitsen har en perfekt passform vilket gör att det inte blir något glapp mellan bits och skruv och du slipper därigenom skada bitsen vid iskruvning.

På wurth.se hittar du Würths hela produktutbud när det gäller ASSY®.