Würths huvudkontor firar 10 år i Berglunda

Würths huvudkontor firar 10 år i Berglunda

I år markerade 10 år sedan den stora flytten för Würth Svenska AB då kontor och lager flyttade in i den toppmoderna byggnaden i Berglunda Örebro. Huvudkontoret och lagret ligger strategiskt placerade precis där E18 och E20 möts. Ett av de, logistiskt sett, bästa lägena i Sverige. På den 29 000 m2 stora ytan ryms kontoret på 1800 m2 samt lagret på 7 700 m2. Byggnaden innehåller även ett stort och modernt konferenscenter, med både sammanträdesrum och lokaler för praktisk utbildning. Även en av Örebros två butiker är stationerad här.

Peter Lindström, Logistikchef på Würth Svenska AB berättar om den imponerande resa som företaget genomgått sedan deras stora logistikflytt och byggandet av ett innovativt logistikhem.

Peter Lindström, logistikchef Würth Svenska AB

- Den stora flytten ägde rum 2013 och blev en möjlighet att omforma företagets logistikverksamhet från grunden. Från ett manuellt lager med plocktruckar övergick man till att utveckla en mer automatiserad lösning.

Lindström betonar de utmaningar som detta medförde för personalen som snabbt behövde anpassa sig till en ny arbetsmiljö och nya arbetsuppgifter. Det största lyftet logistiskt är övergången till ett shuttlesystem. Shuttlesystemet, eller som det egentligen heter "Goods to man-system", innebär att godset kommer till plockaren i stället för tvärtom.

Shuttlesystemet till vänster i bild

-Tack vare det nya shuttlessystemet halverade vi mängden truckar och såg en enorm effektivisering och produktivitetsökning med det nya arbetssättet.

Han understryker också den betydande roll som den lojala och erfarna personalen hade spelat i företagets framgång under de senaste åren.

-Vi gjorde hela flytten på en vecka. Jag kommer ihåg att de var en sådan energi i gruppen att man mot slutet fick säga ”Nu räcker det, ni måste hem och vila för vi ska köra imorgon också”. Det var en utmaning men medarbetarna brann ju av glädje.

Designat för framtidens logistik och tillväxt

Det nya kontoret och lagret planerades och designades från insidan och ut. Tanken var att skapa kortare körsträckor och maximera användningen av dagsljus, vilket ledde till ett helt unikt designkoncept för en logistikbyggnad. Det planerades också för mötesplatser och utbildningslokaler för all personal som inte befinner sig i Örebro. Lindström fortsätter;

-Byggnaden har mer än bara kontor och lager. Vi har en butik, utbildningslokaler, en tvätthall och verkstad för att hålla utbildningar i rätt miljö.

Man tog också höjd för Würths tillväxt med möjlighet till fler kontors och möjlighet till konferenser.

-Vi skapade många tillväxtytor, alla dessa är borta idag. Så vi har verkligen växt in i huset. Hela projektet hade ett väldigt långsiktigt tänk vilket jag är tacksam för idag med den utvecklingen Würth har haft.

I logistikbyggnaden har man placerat stora fönster vid arbetsstationerna för att maximera användningen av dagsljus.

Prisvinnande byggnad och expansivt område

Projektet skedde i samarbete med White Arkitekter och byggnaden prisades under fastighetsmässan MIPIM 2015 och vann det prestigefyllda MIPIM Award i kategorin Bästa industri- och logistikbyggnad.

Byggnadernas delvis skärmade fasad tar tillvara platsens hastighet och dynamik, samtidigt som den refererar till svenska teman som falurött och svart tjära. Konstruktionen ger i sig ett lätt intryck och utgör tillsammans med belysningen en viktig del av designen.

-De röda lamellerna inger ett intryck av fart och framåtanda, eftersom huset ligger precis där E18 möter E20, skapar det ett starkt intryck hos de som passerar oss, berättar Lindström.

Würths var en av de första aktörerna som etablerade sig i området, men sedan dess har området växt kraftigt med många företag som etablerat sig det senaste decenniet.

-Vi var tidigt ute, nu har området växt enormt, berättar Peter Lindström. Det är väldigt roligt att vara med om områdets expansion.

De senaste 10 årens tillväxtresa

Företaget har gjort en enorm tillväxtresa det senaste decenniet. När Würth flyttade in i lokalerna 2013 var antalet anställda 350 st, idag har bolaget 465 st anställda över hela Sverige.

-När Würth flyttade in i lokalerna omsatte vi 560 miljoner kronor, nu är vi ett miljardbolag och försäljningstillväxten ställer naturligtvis även krav på vår logistik och lagerhållning varav vi planerar för ytterligare utveckling av våra lokaler.

Berglunda 2013

Berglunda 2023

Logistiksystem

Automatiserat lager