Affärsbyrån som driver utvecklingen av det högteknologiska jordbruket bidrar till att revolutionera tillgången på skördar

Sund Affärsbyrå är en erfaren partner inom affärsutveckling. Byrån är också aktivt drivande i idéutvecklingen av Växtkammaren Grow-In Chamber. Den erbjuder ett helt nytt sätt att odla foder som mångdubblar antalet skördar av ekologiskt färsk- och grovfoder. Med den nya tekniken får du en skörd i veckan, året om. Växtkammaren är klimat- och miljösmart och målet är att öka trygghet och lönsamhet för landets jordbrukare, säger Bo Svensson, VD på Sund Affärsbyrå.

Denna IT-innovation är ett slutet system i en klimatstyrd växtkammare med förutsättningar som liknar Amazonas regnskogar. Kammaren kräver ingen jord, gödsel, besprutning, maskiner eller investeringar. Idén bygger på ett hållbart odlande som är pålitligt och opåverkat av missväxt, skadeinsekter eller påverkan av torka och översvämningar.

Vattenförbrukningen minskar till ungefär 1% i jämförelse med traditionellt jordbruk. Kostnaderna minskar också för fordon, maskiner, bränsle, viltskador och din egen arbetstid halveras.

Sverige har 63 000 jordbruk som tillsammans omsätter 42 miljarder kronor. Med Grow-in Chamber odlar man högteknologiskt – problemfritt, som är bolagets målsättning. Det handlar om industriell produktion och ambitionen är att hyra ut två tusen växtkammare i Norden inom 3 år, avslutar Bo Svensson.

• Skåne

Sund Affärsbyrå är en pålitlig affärspartner som löser kundernas behov inom kompetensområdena ekonomi och affärsjuridik. Vi har lång erfarenhet av att bistå uppdragsgivarna i deras affärsutveckling. www.sundaffarsbyra.se