Bloggkoll.com blir Bloglovin’

Bloggkoll.com, gratistjänsten som hjälper medlemmar att samla nya blogginlägg från sina favoritbloggar på ett och samma ställe, trappar nu upp sin internationella satsning och manifesterar detta genom att byta namn på Bloggkoll.com. Det nya namnet blir Bloglovin'.

- Bloggosfären är internationell och många svenska bloggar har utländska besökare och tvärt om. Med enbart ett namn kan vi marknadsföra oss effektivare och vi slipper förvirring bland våra användare och så vill vi ha ett namn som är begripligt för såväl Pekings svar på Blondinbella och Kenza som för the Sartorialist, säger Mattias Swenson, marknadsansvarig Bloglovin'.

Sedan Bloggkoll lanserade sin internationella version Bloglovin' i september i år har antalet utländska besök ökat från 15 000 till 60000 besök per vecka.

- Vi ser en stark tillväxt av utländska modebloggar på vår bloggläsare. Andra aktörer inom detta område är förvisso större än oss, men de har också en mer teknisk framtoning än vad vi har. Vi har istället valt att fokusera på att göra vår tjänst oteknisk, snygg och användarvänlig, något som passar mode och lifestylebloggare. Vi har redan fått med oss flera av de större amerikanska modebloggar som fashiontoast och am-lul som tipsar sina läsare om bloglovin' som det enda alternativet, säger Mattias Swenson,

Förutom enstaka pressreleaser och riktade mail mot utländska bloggare har Bloglovin' ännu inte gjort några investeringar för utlandssatsningen. De utländska användarna har till största del inkommit genom svenska bloggares globala nätverk.

- Vi har fantastiskt många och bra svenska användare att tacka för vår framgång. Många av dem uppmanar deras utländska bloggläsare att använda Bloglovin' för att följa deras inlägg och bloggar, säger Mattias Swenson.

Bloglovin' tittar på flertalet alternativ för global tillväxt, närmast till hands är att hitta bra partners, som kan hjälpa med trafik och bloggare som ser hur tjänsten kan göra att de får fler läsare.

Mattias Swenson, Marknadsansvarig Bloglovin'
Mobil: +46 (0)738 33 00 69
e-post: mattias.swenson@bloglovin.com

Om Bloglovin'