Xelera, din webbyrå i Göteborg och insiktsfulla tips från Be Better Online

Det hör knappast till ovanligheten att ett företags webbplats är snygg och välgjord ur ett designperspektiv. Men allt för ofta går det att anta att de faktiskt inte uppfyller sina, ofta relativt tydliga, affärsmål. Varje del av din webbplats ska vara motiverad av ett greppbart, finansiellt mål. Återigen publicerar Xelera, din webbyrå i Göteborg, insiktsfulla tips från Be Better Online - denna gång om affärsmålen som glömts bort.

En webbplats ska, precis som vilken annan säljkanal som helst, leverera mätbara resultat, vare sig det gäller försäljning eller support. Fokus ska ligga på att utveckla en webbplats som direkt appellerar till din kundbas och som svarar mot dina utsatta affärsmål.

Vanliga affärsmål är

• Öka försäljningen
  • Att nå nyckelkunder
  • Bygga ditt varumärke
  • Utöka service till dina befintliga kunder

Att utveckla dessa affärsmål behöver inte vara för abstrakt. En koppling till befintliga affärsmål och med tydliga mättal är en bra början. När du sedan etablerat affärsmålen med din webbplats kan du börja utveckla delarna som direkt kommer att påverka din försäljning.

Tips på hur du får din webbplats att nå affärsmålen

• Minimera ovidkommande sidor.
  • Alla sidor på din webbplats, från kontaktsidor till enskilda produktsidor, ska knytas till ett huvudsakligt affärsmål. Ovidkommande sidor kommer inte att generera affärer - så enkelt är det.
  • Tydlig design och innehåll.
  • Alla sidor på din webbplats ska utformas med design och innehåll som tydligt kommunicerar vad sidan handlar om och vad besökaren ska utföra för att uppfylla affärsmålet.
  • Uppmuntra besökarna att handla.

Var tydlig med hur du vill att dina besökare ska handla. Dessa handlingar ska självfallet vara nära kopplade till dina affärsmål. Genom att känna dina besökare och din kundbas har du möjligheten att utforma design och innehåll som tilltalar dina besökare.

Mät, mät och mät

Som med vilken annan investering som helst är det viktigt att utveckla och mäta nyckeldata. Dessa data är avgörande för hur du ska jobba i framtiden och vad du behöver förbättra när webbplatsen inte uppfyller målen du utvecklat.

Mikael Uusitalo, Be Better Online

• webbpublicering