Webbyrå Xelera: vi alla har en story!

Det var en gång en webbyrå vid namn Xelera. Webbyrån hade sin fästning i hjärtat av Göteborg och här inne skapades (och gör det fortfarande) webbplatser åt spännande företag över hela Sverige. En dag fick de chansen att bjuda in en mycket spännande, energifull kvinna för att underhålla det webbintresserade folket av staden Göteborg. Kvinnans namn var Victoria Ahlén och hon underhöll oss med en berättelse om storytelling.

Efter vår lyckade workshop med Andreas Ahrens från Prosocyal gick det snabbt för oss att boka in nästa gästföreläsare. Till vår stora glädje blev det Victoria Ahlén, sociala medier-strateg och drömmande storyteller på Awogue.

På samma sätt som att kriterierna för en bra film är en definitionsfråga, är vad som inte är eller är storytelling en fråga som ofta får många olika svar. Victoria försöker inte heller ge oss de raka svaren, tack och lov, utan ger oss en inspirerande föreläsning med det övergripande temat att vara ärlig mot sig själv.

Victoria startar sin keynote-presentation och sätter genast tonen med en bild på familjen. Här finns kärnan, tryggheten och självklart, en berättelse. Det är dessutom denna kärna som hon drivs av, och som alla egentligen drivs av, för att jobba mot att skapa en bättre värld genom storytelling.

Storytelling som fredsmäklare

Det är här som Victoria kommer in på uttrycket Social Good. När hon var sju år handlade drömmen om att bli fredsmäklerska. Det började med World Transplant Games, en friidrottsgala för människor med transplanterade organ och att hon jobbade med deras onlinemarknadsföring. Resultatet blev över 260 livestreamingar på Bambuser och 200 000 visningar av inlägg på facebook. Inlägget om Prins Daniels besök, även han med ett transplanterat organ, fick över 900 gillmarkeringar. Livesänds inte ett event i världens alla tv-apparater får man helt enkelt nå sin publik på annat sätt!

Ett annat tips för att skapa berättelsen är att låta den ta sin tid, öppna upp för intressanta dialoger och se till att vara ärlig. Som exempel tog hon upp säljavdelningen på Xelera. När vi träffar en kund för första gången, på ett liknande mingel som detta, inte skulle vi inleda samtalet med att pressa fram en affär. Det gäller att öppna både ögon och öron för att på så sätt skapa en relation med kunden och bygga en historia som leder till lyckade affärer.

Släpp loss!

När det väl är dags för ett stort företagsevent, seminarium, föreläsning, mässa så får vi inte stirra oss blinda på det strikta schemat. Victoria menar att det gäller att även här hålla ögonen öppna, du har ju nämligen fått chansen att vara på plats tillsammans med hundratals andra likasinnade själar som bara väntar på att få kontakt och börja bygga upp någonting nytt.

Det kanske mest inspirerande som nämndes var ändå när Victoria tog upp frågan kring hur man egentligen säljer in den flummiga benämningen vi kallar storytelling, hur vi får marknadsavdelningen att bortse från de hårda siffrorna och det omedelbara resultatet.

- Fråga vad dem skulle sätta för pris på sin morsa! Säger Victoria med glimten i ögat och får både skratt och en märkbar ”aha”-upplevelse från deltagarna.

Innan det var dags att avrunda kvällen blev det förstås den obligatoriska och förstås väldigt intressanta frågestunden.

Oskar Gissberg, Webbstrateg på Xelera undrade var gränsen skulle gå för ett företag när det kommer till att blotta sig personligen, när blir det för mycket?

- Vi lever ju i en värld med så mycket teknik, men det enda vi längtar efter är ju att få umgås. Jag tror faktiskt inte att vi har sett första riktigt personliga företaget än, men vi är på väg dit. Självklart finns det en gräns, men det är intressant att följa en webbstrategs vardag och en försäljningschefs vardag. Det enda man kan gå efter är den personliga integriteten och vad ni själv känner.

Det hade även kommit in frågor via vår Linked In-sida från personer som inte kunde närvara på eventet. En fråga var vilka risker det finns med corporate storytelling och vad som händer om berättelsen börjar leva sitt eget liv.

- Självklart finns det risker. När man outar vem man är och vad man jobbar med så finns det självklart en risk att folk tolkar saker och ting på olika sätt och självklart snappar upp vad som är väsentligt för dem personligen. Då får man bli glad när bilden från personerna stämmer överens med den man själv bygger upp. Men om man upptäcker att någon inte fått bilden du själv vill förmedla, så får du öppna upp en dialog med personen och forma om.

Ett sista ord

Oavsett om Victoria pratar om corporate storytelling, social good eller vinstmarginaler, så släpper hon aldrig den röda tråden – familjen. Det handlar inte bara om blodsbanden, utan att även knyta an till sina medarbetare och skapa en trygghet på jobbet. I grunden härskar ärligheten, glädjen och lusten att dela med sig. Storytelling som fenomen är brett, svårt att greppa och samtidigt det kanske mest spännande och outforskade marknadsföringsverktyget vi har idag. Alla bär på en berättelse, frågan är bara hur du och ditt företag vill att den ska förmedlas.

Victoria Ahlén hade förstås otroligt mycket annat att säga. För att återuppleva kvällen finns hela eventet filmat på bambuser.se!

Del 1    Del 2

Läs mycket mer spännande saker på Victoria Ahléns blogg!

Sedan vill vi förstås tacka alla som ville komma på vårt event. Vi fick besök från bland annat Copy Voice, Genteco AB, Lion Alpin, Bio Roy och självfallet många fler! I augusti kör vi igång igen, så höll ögon och öron öppna för att se till att få en plats på vår nästa workshop!

• storytelling
  • corporete storytelling