Bioenergiföretaget Neova lanserar Drupal-sajt byggd av Xelera

Nu har Neova, Skandinaviens ledande bioenergiföretag med en omsättning på 1,4 miljarder år 2008, fått en webbplats som inte bara speglar deras arbete för miljö- och klimatmässigt hållbara energikällor, utan också deras storlek i branschen. Nya neova.se är byggd i det flexibla publiceringsverktyget Drupal av Xelera Communication.

– Vi är väldigt nöjda med slutresultatet. Jag är imponerad, både av oss på Neova som har jobbat med den nya sajten och av våra duktiga webbleverantörer som har hjälpt oss att förverkliga detta, säger Marcus Rejnevik, projektledare på Neova.

Givande samarbete mellan Neova, Xelera och Sturm & Drang

Webbplatsen är resultatet av ett samarbete mellan Neova, Xelera, som stått för plattform, teknik, struktur och layout samt reklambyrån Sturm & Drang, som har arbetat med design. Nya neova.se är en omfångsrik historia, med mängder av information om Neovas produkter, organisation och kontaktpersoner samt ett flertal kopplingar mellan de olika innehållstyperna för att göra det lättare för besökaren att navigera.

– Nu kan besökarna hitta rätt kontaktperson direkt, tack vare att kontaktinformationen till respektive produktansvarig listas ut på sidorna som handlar om produkten. Vi är också lite extra nöjda med pressrummet, nostalgiarkivet och möjligheten att publicera videoklipp, säger Marcus Rejnevik.

Antalet redaktörer gjorde användarvänlig plattform till ett krav

De senaste 5 åren har Neova ökat sin omsättning med imponerande 300 procent. Företaget har en mängd verksamhetsområden, vilket innebär att även de som administrerar den nya webbplatsen är många. 14 redaktörer, alla med olika behörigheter – för att inte tala om olika erfarenheter av publiceringsverktyg, skulle sätta sig in i den nya administrationen. Ett enkelt och lättskött system var därför ett krav när beslut om plattform för den nya webbplatsen skulle fattas, menar Neovas IT-chef Jonas Dahlström.

– Det var just användarvänligheten som gjorde att vi valde Drupal. Det är enkelt, intuitivt och svårt att göra fel, vilket gör att det känns väldigt tryggt att släppa sajten till redaktörerna. Att vi sedan valde Xelera som webbleverantör berodde på att det märktes på dem att de var jäkligt sugna på att genomföra det här – och göra det bra, säger Jonas Dahlström.

Urval av funktionaliteten på nya neova.se

• Pressrum med inhämtning av externa nyhetsflöden samt möjlighet att publicera nyhetsartiklar, pressmeddelanden, undersökningar, kalenderhändelser, videoklipp och mycket mer.
  • En mängd kopplingar mellan innehållstyper, vilket bland annat gör det möjligt att koppla kontaktperson till produkt samt videoklipp och puffar till sida.
  • FAQ med innehållsfiltrering (relevanta frågor och svar visas beroende på var du befinner dig på webbplatsen) och realtidssökning (svaret dyker upp medan du skriver frågan).
  • Integration med Flickr, för inhämtning och presentation av statiska bilder alternativt flash-bildspel, samt Youtube, för inhämtning och presentation av videoklipp på sajten.
  • Google Maps-integration med avancerad kartnålsvisning för anläggningar och återförsäljare.

- Marcus Rejnevik, Projektledare Kommunikation Neova, marcus.rejnevik@neova.se

-  Jonas Dahlström, IT-chef, jonas.dahlstrom@neova.se

- Kenneth Bäck, VD Xelera Communication, kenneth.back@xelera.se

• PR, kommunikation

• webbpublicering
  • publiceringsverktyg
  • drupal
  • cms

Om Neova

Neova är Skandinaviens ledande bioenergiföretag med en omsättning om 1,4 miljarder kronor för år 2008. Bolaget ingår i den finska Vapo-koncernen, en av världens största producenter av bioenergi med en omsättning om 7,3 miljarder kronor. Med ett produktsortiment av pellets, oförädlade trädbiprodukter, torv och värmeproduktion i egna värmeverk tillgodoser Neova den svenska marknadens behov av bioenergi. Bland kunderna återfinns såväl stora värmeverk och industrier som villaägare.

Neova har sitt huvudkontor i Hudiksvall med regionkontor i Stockholm, Jönköping, Gävle och Örebro. Företaget tillverkar idag cirka 300 000 ton pellets per år, fördelat på fyra pelletsfabriker. Neova producerar även bränsle på 65 torvtäkter och 20 trädbränsleterminaler samt jord i tre fabriker. Dessutom ingår 22 värmeproduktionsanläggningar för industri och fjärrvärmenät i bolaget.

Läs mer på www.neova.se

Om Xelera Communication

Xelera Communications kunskap och erfarenhet finns inom områden som e-handel, publiceringsverktyg, hemsidor, webb- och systemutveckling, sökmotoroptimering och e-postmarknadsföring. Kvalitet är ett nyckelbegrepp för Xelera. Därför utför och kvalitetsgranskar vi allt arbete i enlighet med riktlinjer och branschstandarder så som de är tänkta att användas.

Xelera Communication är drivande i branschen. Företaget har 20 anställda och kontor i Göteborg och Ukraina. 1 300 kunder har hittills valt företaget som leverantör av olika Internettjänster. Kunderna är såväl små som stora företag och organisationer, för vilka begrepp som form, språk, funktion och interaktion är avgörande för valet av leverantör.

Läs mer på www.xelera.se