Så löser du 6 IT-utmaningar för morgondagens flexibla arbetsplats

Covid-19 har kallats för ”The Great Accelerator” eftersom pandemin skyndat på redan existerande trender, snarare än startat nya. Det stämmer särskilt bra på våra arbetsplatser och arbetssätt. Den hybrida arbetsplatsen (som möjliggör en variation mellan distans- och kontorsarbete) växte i popularitet långt före pandemin men det är tydligt att nya levnadsmönster har skyndat på utvecklingen.

Vissa företag, till exempel Twitter och Spotify, har gått ut med att deras medarbetare kan arbeta hemifrån eller var de vill, för alltid. Samtidigt visar flera undersökningar att de allra flesta längtar tillbaka till kontoret. När allt fler företag nu ska öppna upp sina kontor igen måste de investera i rätt teknologi för att kunna erbjuda en hybrid arbetsplats där vissa arbetar från kontoret och vissa hemifrån. För att säkerställa att nya arbetssätt och vägen tillbaka till kontoret blir så smidig som möjlig, krävs noggrann strategisk planering och satsningar på smart teknik som möjliggör en hybrid arbetsplats.

Xenit är ett av de främsta företagen i Sverige inom moderna digitala arbetsplatser byggda på teknologier av Microsoft och Citrix. Vi har listat hur du löser 6 IT-utmaningar för morgondagens flexibla arbetsplats.

FRIHET

Utmaning

Medarbetare förväntar sig en flexibel arbetsplats där de kan arbeta var som helst, när som helst och hur som helst. Vare sig det är inställda resor, dåligt väder, en pandemi eller medarbetarnas dagsform som påverkar arbetsdagen så måste det finnas en enkel och medarbetareffektiv lösning.

Lösning

Lösningen är en hybrid arbetsplats med bättre förutsättningar för ökad frihet- det som kallas virtuellt skrivbord. Genom ett sådant kan ni centralstyra tillgångar, data och applikationer. Samtidigt kan era medarbetare komma åt sitt skrivbord med alla program och applikationer de behöver oavsett plats, tid eller enhet vilket gör det enkelt att varva kontoret med hemmakontoret. Med ett virtuellt skrivbord ger ni era medarbetare friheten att själva styra sina arbetsförhållanden.

PAY AS YOU GO

Utmaning

När du investerar i teknologier som stöttar din hybrida arbetsplats måste dessa vara kostnadseffektiva och skalbara. Med 2020 färskt i minnet är det inte många IT-ansvariga som idag vill låsa fast sig vid kostnader. Kraven på din IT-plattform har ökat, den behöver inte bara vara robust och säker utan måste även ha en aspekt av flexibilitet och skalbarhet. Du behöver alltså teknologier som ni kan växa med, ju fler användare, desto billigare per användare.

Lösning

Välj en flexibel opex lösning så att du själv kan styra dina IT-kostnader efter rådande risker eller förändringar utan att behöva investera i nya avtalsmodeller eller implementationskostnader. Med ett virtuellt skrivbord kan du enkelt och kostnadseffektivt skala upp och ner efter förändringar i personalstyrkan. On- och offboardingen blir enkel och du kan till exempel snabbt ge ett helt nytt team varsitt skrivbord med de program och behörigheter som just de behöver. Med vår tjänst Xenit Virtual Workspace betalar du bara för den kapacitet ni använder.

Ladda ner hela guiden här