En glädjens dag för Fagersta Ryttarklubb. På plats var Maria Mellström, XL-BYGG, Jonna Nordin, platschef XL-BYGG Smedjebacken för att överraska Per och Eva Julin, Fagersta Ryttarklubb, i sällskap av Hans Fahlén och snickare Jens Pettersson.

Fagersta Ryttarklubb rustas med ramp och läktare av XL-Hjälpen

I sitt arbete med att inkludera hästintresserade med funktionshinder har Fagersta Ryttarklubb länge saknat en ramp. Genom att koras till vinnare av XL-Hjälpen kommer rampen äntligen bli verklighet. Dessutom bygger XL-Hjälpen en utomhusläktare för att välkomna fler åskådare till träningar och tävlingar.

XL-Hjälpen är XL-BYGG:s samhällsinitiativ där föreningar och organisationer kan nominera ett byggprojekt med hopp om att få detta utfört av en lokal XL-BYGG-handlare. Det är fjärde året i rad som XL-BYGG genomför XL-Hjälpen och i år ansökte föreningar och organisationer runt om i hela Sverige om att få sina byggprojekt förverkligade.

En jury från XL-BYGG har i år gått igenom ett stort antal nomineringar inskickade ifrån hela landet för att välja ut vinnare. Juryn har fokuserat på projekt som bidrar till samhörighet och glädje för många, inkludering samt även projekt med fokus på djur och natur. En av de föreningar som valts ut är Fagersta Ryttarklubb som kommer få hjälp av XL-BYGG Smedjebacken med att förverkliga drömmen om en ramp och läktare.

”Det är superkul att vi får vara med i det här projektet. Att det blev en ridklubb känns extra roligt, de brukar vara i bakgrunden bland klubbarna, det är ju ofta fotboll och hockey som syns. Vi kommer att bygga en handikappramp så att rörelsehindrade kan delta i större utsträckning, idag har de bara en liten pall som hjälpmedel. Vi ska även bygga en utomhusläktare, så att de kan ta emot åskådare till aktiviteterna utomhus”, säger Jonna Nordin, platschef XL-BYGG Smedjebacken.

Fagersta Ryttarklubb arbetar aktivt med inkludering och integration genom att skapa möjligheter för hästintresserade med funktionshinder att pröva på och utbilda sig i ridsportens discipliner. De är engagerade i Svenska Ridsportförbundets SISU-program som arbetar med trygghet, inkludering och gemenskap.

Den efterlängtade rampen för att underlätta för ryttare att komma upp på hästryggen samt en läktare att använda i undervisningssyfte som skulle ge flera bättre tillgång till att se och engagera sig i ryttarsport.

”Det betyder jättemycket naturligtvis. Vi satsar mycket på rörelsehindrade, pensionärer och på integration. Ert stöd gör att vi kan gå vidare i de här satsningarna, framför allt rampen är väldigt betydelsefull. Även läktaren gör det lättare för dessa grupper att kunna se vad som händer i vår utevolt”, säger Per Julin, ledamot Fagersta Ryttarklubb.

Motivering
”Fagersta Ryttarklubb inspirerar barn och vuxna till motion och bidrar till trivsel i närområdet. För att föreningen ska kunna fortsätta sitt fina arbete kring integration genom att inkludera hästintresserade med funktionshinder och äldre önskar de nu bygga en ramp för att underlätta för ryttare att komma upp på hästryggen, samt en läktare att använda i undervisningssyfte och i samband med tävlingar. Det är med stor glädje vi nu engagerar oss för att detta ska bli möjligt!”

Projektet beräknas att genomföras under sommar / höst och kommer att dokumenteras och publiceras på xlhjalpen.se. Där finns även mer information om XL-Hjälpen, övriga vinnare samt motiveringar.

För mer information kontakta:

Jonna Nordin, platschef XL-BYGG Smedjebacken
E-mail: jonna.nordin@xlsmedjebacken.se
Tfn: 0240-406978

Per Julin, ledamot Fagersta Ryttarklubb
E-mail: 3221@live.se
Tfn: 070-5111199

Om XL-BYGG:

Vi är en kedja av närmare 270 fristående bygghandlare över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST/Järnia ingår i koncernen Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.