Just nu pågår bygget av en fikaläktare vid barnbacken i friluftsområdet Yxbacken i Norrköping

Nu byggs en fikaläktare vid barnbacken i friluftsområdet Yxbacken

Lagom till att den första snön förväntas falla över Norrköping byggs en fikaläktare i anslutning till barnbacken i friluftsområden Yxbacken. Norrköpings Skidklubb har blivit utvald bland tusentals föreningar att få sitt byggprojekt genomfört via XL-Hjälpen, XL-BYGG:s samhällsinitiativ, och det är XL-BYGG Norrköping som bygger fikaläktaren där alla som besöker Yxbacken kan vila benen och ta en fika efter en stund i backen.

XL-Hjälpen är XL-BYGG:s samhällsinitiativ där föreningar och organisationer kan nominera ett byggprojekt med hopp om att få detta utfört av en lokal XL-BYGG-handlare. XL-BYGG genomförde XL-Hjälpen för första gången 2019 och intresset för initiativet har vuxit sig starkare för varje år. XL-BYGG-handlarna har en stark lokal närvaro och XL-Hjälpen är ett engagerande sätt att ge tillbaka till lokalsamhället. En jury från XL-BYGG har i år gått igenom fler än 2000 nomineringar för att välja ut vinnare och har fokuserat på projekt som bidrar till samhörighet och glädje för många, inkludering samt även projekt med fokus på djur och natur. Totalt tio projekt har valts ut och en av vinnarna är den ideella föreningen Norrköpings Skidklubb som nu får hjälp av XL-BYGG Norrköping att bygga en fikaläktare i Yxbacken.

Friluftsområdet Yxbacken, där skidanläggningen ingår, drivs av den ideella föreningen Norrköpings Skidklubb. Yxbacken nyttjas året runt för både skidåkning, cykling och löpning och Norrköpings Skidklubb genomför bland annat tränings- och tävlingsverksamhet på anläggningen. Även Friluftsfrämjandet genomför varje år en skidskola för nybörjare och det var också Friluftsfrämjandet i Norrköping som nominerade Norrköpings Skidklubb och Yxbacken till XL-Hjälpen. Glädjande nog var Yxbacken ett av tio projekt som valdes ut bland ca. 2000 nomineringar och nu får Norrköpings Skidklubb hjälp av XL-BYGG i Norrköping med att bygga en läktare belägen vid barnbacken.

På bilden syns Marie Vejkabo, vd och ägare XL-BYGG Norrköping, och Petrus Björklund.

- En fikaläktare i en härlig miljö kan nyttjas av alla, inte bara vintertid, utan även under sommaren. Läktaren kan fungera som en samlingsplats med möjlighet att ta en fika, titta på de som åker, eller helt enkelt bara vila benen efter en stund i backen. Vi ser fram emot att bidra till friluftslivet i Norrköping genom att till Norrköpings Skidklubb bygga en fikaläktare belägen vid barnbacken i Yxbacken, säger Marie Vejkabo vd och ägare XL-BYGG Norrköping.

- Vi är så glada och stolta att vi är utvalda att få det här projektet genomfört. Vi är en mycket aktiv klubb med tränande och tävlande barn och ungdomar som drivs helt av ideella krafter och framförallt erbjuder vi skidåkning till allmänheten. Vi attraherar besökare från hela Östergötland och angränsande län. Läktaren blir ett välkommet tillskott till vår fina anläggning, säger Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Skidklubb.

Mer information om projektet finns på xlhjalpen.se. Där finns även mer information om XL-Hjälpen, övriga vinnare samt motiveringar.

För mer information kontakta:

Marie Vejkabo, vd XL-BYGG Norrköping

E-mail: marie.vejkabo@norrkoping.xlbygg.se

Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Skidklubb (NSK)

E-mail: villaume@hotmail.se

Vi är en kedja som består av 87 fristående anläggningar över hela landet. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST och Järnia ingår i Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.