(Foto: Bildbyrån) På bilden syns Emma Billbäck, KFV Rättviks viltjour och Christer Blank, vd och delägare XL-BYGG Siljan

Nu invigs en av norra Sveriges största flygträningsvoljärer

På fredag den 12 november är det dags för invigning av en av norra Sveriges största flygträningsvoljärer. Det är KFV Rättviks viltjour som fått hjälp av XL-BYGG Siljan att bygga voljären som kommer att användas för att flygträna större fåglar som skadats. KFV Rättvik skickade in en ansökan till XL-Hjälpen, som är XL-BYGG:s samhällsinitiativ, och blev uttagen att få sitt byggprojekt genomfört.

Bland 2000 nominerade bidrag valdes KFV Rättviks viltjour ut att få sitt byggprojekt förverkligat via XL-Hjälpen, som är XL-BYGG:s samhällsinitiativ där föreningar kan ansöka om att få ett byggprojekt förverkligat. Totalt tio föreningar runt om i Sverige har valts ut och kommer få hjälp av sin lokala XL-BYGG-handlare att förverkliga sitt drömbyggprojekt. Det är XL-BYGG Siljan som har hjälpt KFV Rättviks viltjour att resa den stora voljären som när den invigs kommer att vara en av de största voljärerna, kanske till och med den största, norr om Stockholm.

KFV Rättviks viltjour är en fristående organisation under KFV (Katastrofhjälp för fåglar och vilt) Riks och har Länsstyrelsens och Naturvårdsverkets tillstånd att rehabilitera alla i Sverige vilt levande fåglar samt igelkottar och ungar till hare och ekorre. Organisationen vände sig till XL-Hjälpen med önskan om att få hjälp med att bygga en flygträningsvoljär för stora fåglar som örn och stora ugglor. Ett projekt som nu har blivit förverkligat genom XL-Hjälpen.

- Det har varit ett spännande projekt att förverkliga tillsammans med KFV Rättviks viltjour. Voljären som har byggts under de senaste veckorna är belägen i Backa här utanför Rättvik. Det är en riktigt stor voljär och jag hoppas att den kommer underlätta i rehabiliteringen av större fåglar, säger Christer Blank vd och delägare XL-BYGG Siljan AB.

- Den här hjälpen vi får av XL-BYGG Siljan är så fantastiskt välkommen i vårt arbete med de stora fåglarna. Den nya flygträningsvoljären kommer både underlätta vårt arbete och den kommer att öka möjligheterna till lyckade rehabiliteringar av fåglarna, säger Emma Billbäck KFV Rättviks Viltjour

xlhjalpen.se finns mer information om projektet, XL-Hjälpen, övriga vinnare samt motiveringar.

Christer Blank, vd XL-BYGG Siljan AB

E-mail: christer.blank@xlsiljan.se

Emma Billbäck

E-mail: emma.billback@gmail.com

Vi är en kedja som består av över 100 fristående anläggningar över hela landet. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG och BOLIST ingår i Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.