Över 1200 nomineringar inskickade till XL-Hjälpen 2020

Över 1200 nomineringar inskickade till XL-Hjälpen 2020

Nomineringarna till XL-Hjälpen 2020 har strömmat in från föreningar och organisationer runt om i landet. I en tid då många föreningar har det extra svårt ekonomiskt skapar XL-Hjälpen en möjlighet att fortsätta bygga på Sveriges starka föreningsliv.

Förra året startade XL-BYGG initiativet XL-Hjälpen för att hjälpa föreningar och organisationer med byggprojekt och renoveringar som de själva inte har möjlighet att genomföra. Nio projekt förverkligades runtom i landet tack vare XL-BYGGs handlare som ofta redan är engagerade i orternas lokala föreningsliv.

Nu är XL-Hjälpen tillbaka och under våren har det kommit in över 1200 nomineringar från olika föreningar och organisationer över hela Sverige. Bland de sökande finns allt från handbolls- och motorcrossföreningar till fiske- och scoutverksamheter representerade.

– Det svenska föreningslivet präglas av eldsjälar som på frivillig basis arbetar hårt för att verksamheterna ska kunna gå runt. Deras outtröttliga arbete för att bygga ett inkluderande och tryggt föreningsliv är en stor inspiration för oss. Det här är vår möjlighet att kunna stötta där det behövs och hjälpa drömmar att bli verklighet, säger Mischa Moszkowicz, marknadschef på XL-BYGG.

De projekt som får stöd av XL-Hjälpen ska skänka glädje och gynna många. Särskild vikt läggs vid projekt som främjar tillgänglighet och inkludering. En av förra årets vinnare var föreningen Hrimfaxi islandshästsklubb i Kumla som fick hjälp med att bygga en publikläktare.

– Det känns underbart att ha publikläktaren på plats. XL-BYGG Björka tillsammans med Närke Bygg har gjort ett strålande jobb. Läktaren gör att vi har fått bättre förutsättningar för publiken och för oss som klubb att framöver kunna anordna större, mer publikvänliga tävlingar. Det känns fortfarande overkligt att vi vann XL-Hjälpen förra året och fick möjlighet att utveckla vår förening. Det har betytt jättemycket för oss, säger Susanne Segersten, som nominerade Hrimfaxi islandshästklubb till XL-Hjälpen 2019.

Nu börjar arbetet för juryn som ska gå igenom årets alla nomineringar och välja ut de projekt som under hösten blir genomförda av XL-BYGGs handlare runtom i landet. Senast den 31 augusti kommer de projekt som valts ut att presenteras på xlhjalpen.se.

Du kan läsa mer om förra årets projekt och XL-Hjälpens arbete på xlhjalpen.se.

För mer information och bilder, kontakta: Maria Mellström  maria.mellstrom@xlbygg.se

Vi är en kedja av närmare 300 fristående bygghandlare över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST / JÄRNIA Bolist ingår i koncernen Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.