Över 1800 byggplaner inskickade till XL-Hjälpen

Över 1800 byggplaner inskickade till XL-Hjälpen

I slutet av mars lanserade XL-BYGG ett samhällsinitiativ för att fira att kedjan fyller 10 år i Sverige. Med XL-HJÄLPEN ska XL-BYGG hjälpa landets föreningar och klubbar att förverkliga byggprojekt som de inte har möjlighet att genomföra själva. Initiativet har tagits emot väl, och ansökningarna har inte låtit vänta på sig.

XL-Hjälpen är ett initiativ där XL-BYGG utnyttjar sin närvaro och position för att stötta lokalt föreningsliv med att genomföra byggprojekt som av främst ekonomiska skäl inte kunnat förverkligas. Mottagandet har sedan lansering varit överväldigande positivt.

– Vi finns representerade från Kiruna till Ystad genom våra handlare som ofta är engagerade i det lokala föreningslivet och är därmed medvetna om att det finns många samhällsnyttiga byggprojekt som aldrig blir av. Genom XL-Hjälpen har vi väckt hopp om att drömmen kan bli verklighet. Vår dröm är att XL-Hjälpen blir en långsiktig satsning där vi får vara med och bidra till fler sociala mötesplatser för alla, säger XL-BYGGs VD Karin Eriksson.

Totalt har redan över 1800 byggprojekt skickats in. Av dessa kommer XL-Hjälpen att genomföra ett antal i central regi men mindre byggprojekt kan komma att genomföras i regi av kedjans handlare ute i landet. Särskild vikt läggs vid projekt som skulle leda till ökad tillgänglighet och inkludering.

– Vi är otroligt glada över det enorma gensvar vi fått, det är tydligt att det finns stora behov ute hos landets olika föreningar och klubbar. Vi kan också se att det är en stor spridning på ansökningarna, speciellt mindre föreningar och klubbar verkar ta sin chans att söka. Vi har fått in ansökningar från amerikanska fotbollsklubbar och skoterföreningar till hundklubbar och äldreboende, säger XL-BYGGs marknadschef Erik Öhlin.

För att nominera ett projekt besöker man XL-Hjälpens kampanjsida på www.xlhjalpen.se. Där finns även tydliga exempel på lämplig projektstorlek och instruktioner om att den sökande själv måste stå för konstruktionsritning och bygglov.

Nomineringsperioden avslutas 31 maj. De vinnande projekten planeras att genomföras med start under hösten 2019.

XL-BYGG är en kedja av närmare 70 fristående bygghandlare med totalt över 130 butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.

Vi är en kedja som består av över 110 fristående anläggningar över hela landet. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes och Colorama ingår i Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.