Rekordförsäljning för Bolist e-handel och Bolist Logistik AB

Rekordförsäljning för Bolist e-handel och Bolist Logistik AB

Bolist e-handel skördar stora försäljningsframgångar, vilket också gynnar Mestergruppen Sverige AB:s logistikbolag, Bolist Logistik AB, som har slagit rekord i enskild försäljningsmånad sedan bolaget startade 2014.

Försäljningen till bolist.se ökade under maj månad med över 200% mot föregående år. Hittills i år har försäljningen ökat 65%. Ökningen finns i flertalet av kategorierna och syns tydligt i varuområdena maskinverktyg och trädgård.

-Försäljningsökning på denna nivå får vi inte ofta uppleva i handeln vilket naturligtvis gör oss som dagligen jobbar med dessa frågor stolta, säger Andreas Eriksson, VD på Burträsk Järn och Färg och medlem i Bolist.

Den stora ökningen på e-handeln har också bidragit till ökning för Mestergruppen Sverige AB:s logistikbolag, Bolist Logistik, som i maj månad gör sin bästa försäljningsmånad någonsin. Försäljningen har i majmånad ökat 23% mot föregående år.

-Vi har en bra grund att utgå ifrån och vi är övertygade om att vår egenägda logistik tillför värden till våra delägares butiker och slutkunder i Bolists e-handel. Samgåendet mellan XL-BYGG och BOLIST/JÄRNIA kommer ge ytterligare försäljningsökningar framöver då logistikbolaget nu förbereder för att ta emot XL-BYGG som kunder. En lösning som planeras vara klar senast vid årsskiftet, säger Stefan Thollén, inköps- och varuflödeschef Mestergruppen Sverige AB.

Logistikbolagets huvuduppgift är att leverera förbättrade inköpsvillkor till sina delägare och att göra vardagen enklare genom att erbjuda ett attraktivt och brett sortiment inom butiks- och byggkategorier. Idag är Mestergruppen Sverige AB ledande inom detta område i den egenägda byggfackhandeln.

-Vi tar alltid höjd för regniga dagar, men just nu ser vi positivt framåt och hoppas att den här trenden håller i sig, säger Andreas Eriksson, Burträsk Järn och Färg och medlem i Bolist.

Om BOLIST Logistik:
Mestergruppen Sverige AB:s logistikbolag, Bolist Logistik AB driver två lager, ett för butiksvaror och ett för byggmaterial. Båda lagren är lokaliserade i Helsingborg. Nowaste Logistics AB är logistikpartner. Omsättningen är 700 mkr och sortimentet består av 12 000 artiklar som spänner över merparten av butikssortimentet i en bygg- och järnhandel. Framträdande kategorier är infästning, maskinverktyg, färg, trädgård, personligt skydd, el och VVS. De största byggkategorierna är träbaserade skivor, isolering och gips. Antalet leverantörer uppgår totalt till över 130. Kunder är delägare i Mestergruppen Sverige AB samt slutkunder till bolist.se

BOLIST är en rikstäckande kedja som består av 200 bygg- och järnhandlare varav Järnia består av 40 butiker. Vissa butiker har en 100-årig historia där butiken funnits inom familjen i generationer, vissa är nyöppnade familjeföretag och vissa är stora varuhus. BOLIST / JÄRNIA ingår tillsammans med XL-BYGG i koncernen Mestergruppen Sverige AB