XL-BYGG Lundgrens i Kalmar

Stort intresse för Mestergruppens unika delägarmodell när XL-BYGG Lundgrens i Kalmar söker ny delägare

I februari förvärvade Mestergruppen Sverige XL-BYGG Lundgrens i Kalmar efter att tidigare delägare Anders Lind gått i pension. Redan vid förvärvet var Mestergruppens ambition att hitta en ny vd och delägare till verksamheten för att säkerställa entreprenörsandan och det lokala engagemanget. När man nu befinner sig i slutet av rekryteringsprocessen kan man konstatera att intresset för Mestergruppens unika delägarmodell har varit mycket stort.

Mestergruppen Sveriges unika ägarmodell möjliggör för XL-BYGG Lundgrens blivande vd att också bli delägare i verksamheten, något som har lockat ett stort antal sökande till tjänsten, inte bara från Småland utan även från andra delar av Sverige.

- Med så många kvalificerade sökande har det inte varit lätt att välja bland kandidaterna men vi hoppas att vi är i land med rekryteringen inom kort. Vi har haft sökande från hela Sverige och från hela branschen, inklusive ett stort antal sökande från olika konkurrenter. Jag blev överrumplad över att duktiga platschefer från de stora bygghandelskedjorna är beredda att flytta från en annan del av landet till Kalmar för att driva vår anläggning där. Det säger något om styrkan i vår ägarmodell och om hur många som vill bli egenföretagare men som saknar möjlighet idag, säger Carl Littlewood, Kedjechef XL-BYGG.

- En viktig ambition är att vår ägarmodell ska vara så pass attraktiv att folk är villiga att flytta till en annan del av landet för att få chansen att bli delägare i bolaget man driver. Av resultatet i Kalmar att döma är vi på rätt väg och vi kommer att erbjuda liknande möjligheter på andra orter framöver också, säger Tomas Hedman Strömhielm, Operativ chef Mestergruppen Sverige.

Mestergruppen vill värna den fria fackhandeln och gör detta bland annat genom att tillhandahålla en ägarmodell som innebär möjligheten att gå in som delägare i anläggningar som av olika anledningar behöver säljas. Den flexibla delägarmodellen gör att man kan hitta lösningar som passar de olika medlemmarna, samtidigt som man tillvaratar det lokala entreprenörskapet och säkerställer att butikerna inte säljs till någon annan kedja.

Anders Lind med familj har drivit XL-Bygg Lundgrens i Kalmar sedan 1979. I februari tog Mestergruppen över som ägare, men Charlotta Lind Jonsson, dotter till tidigare ägare Anders Lind, kommer att stanna kvar som vd tills efter sommaren.

- Det är viktigt för oss att hitta rätt person att driva vidare den här anrika anläggningen tillsammans med oss. Den har drivits av Anders Lind med familj sedan 1979 och har till och med anor ända från 1850-talet. Vi söker efter en person som har rätt bakgrund och kunskap, men framförallt en känsla för det lokala entreprenörskapet och som kan fungera som en bra ledare för våra medarbetare och en bra samarbetspartner till våra viktiga kunder i Kalmar med omnejd, säger Annelie Ingemarson, Regionchef XL-BYGG.

Vi är en kedja av närmare 83 fristående butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST och Järnia ingår i koncernen Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.