Tibro Byggvaror AB drivs av entreprenörerna Janne Windeståhl och Johan Martinsson.

Tibro Byggvaror AB är senaste tillskottet för XL-BYGG

Vid årsskiftet får XL-BYGG nya delägare. Det är BOLIST butiken Tibro Byggvaror AB, med entreprenörerna Janne Windeståhl och Johan Martinsson i spetsen som blir senaste tillskottet för XL-BYGG.

– Då XL-BYGG Tibro gick i konkurs blev det en naturlig öppning för oss. Planen har hela tiden varit att ha fortsatt representation av XL-BYGG på orten och nu har vi hittat en lösning som är en win-win för alla parter. Tibro Byggvaror AB har ett mycket attraktivt läge vid riksväg 49 och ligger mitt i samhället, vilket ökar tillgängligheten. Jag är mycket nöjd med den här lösningen och ser fram emot att jobba tillsammans med Janne och Johan, säger Carl Littlewood, kedjechef för XL-BYGG.

Tibro Byggvaror AB startades 1984 av Johans pappa Sven-Gunnar Martinsson och 1989 klev Johan in i verksamheten. Janne har varit med sedan 2008 och har en bakgrund som möbelsnickare, kvalitetskontrollant och fastighetstekniker. Både Janne och Johan har en gedigen lokal kännedom och stor kunskap om kundernas behov, både när det gäller proffskunder och konsumenter.

– Vi vill passa på att tacka BOLIST för ett bra samarbete under de gånga åren och samtidigt önska befintliga och nuvarande kunder välkomna till vår nya XL-BYGG butik. I januari slår vi upp portarna och kommer att presentera en nyprofilerad butik med ett bredare sortiment riktade till både proffskunder och hemmasnickare, säger Janne Windeståhl och Johan Martinsson.

– XL-BYGG och BOLIST/Järnia är en del av Mestergruppen Sverige och den här lösningen är ett bra exempel på hur vi skapar synergieffekter genom våra kedjor. Det här ger en möjlighet för de proffskunder som redan har en relation med XL-BYGG att fortsätta samarbetet med kedjan. Jag önskar Johan och Janne fortsatt lycka till, säger Magnus Hemmingberg, kedjechef BOLIST/Järnia.

Redan nu börjar Tibro Byggvaror AB att ställa om sortimentet för att tillgodose de lokala byggföretagens behov och man erbjuder även möjlighet till leverans. Tibro Byggvaror ABs övergång till XL-BYGG beräknas att vara genomförd kring årsskiftet.

Vi är en kedja av närmare 270 fristående bygghandlare över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST/Järnia ingår i koncernen Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.

Vi är en kedja som består av över 110 fristående anläggningar över hela landet. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST, Happy Homes och Colorama ingår i Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.