XL-Byggs anläggningar certifiera sig enligt PEFC och FSC, för att säkerställa att deras anläggningar säljer virke och träprodukter som kommer från hållbart brukade skogar.

28 anläggningar inom XL-bygg spårbarhetscertifieras enligt PEFC och FSC

Allt fler kunder efterfrågar certifierade trävaror från ett ansvarsfullt skogsbruk. Därför har huvuddelen av XL-Byggs anläggningar nu bestämt sig för att certifiera sig enligt PEFC och FSC ®.

Syftet med certifieringen är att kunna säkerställa att XL-Byggs anläggningar kan sälja virke eller träprodukter som kommer från hållbart brukade skogar. Det ställer krav på att de skogsråvaror som används i certifierade träprodukter ska kunna spåras tillbaka till den hållbart brukade skogen. Det ställer också krav på det certifierade företagets ledningssystem och arbetsvillkor.

Ambitionen är att 75% av XL-Byggs alla 80 anläggningar skall vara certifierade under 2021.

– Vi märker att efterfrågan ökar och det är viktigt för oss att ge medlemmarna förutsättningar att kunna sälja produkter med spårbarhetscertifierad träråvara, säger Mattias Robinson, Hållbarhetschef Mestergruppen Sverige AB.

XL-Bygg ingår i bygghandelskoncernen Mestergruppen och de har under de senaste åren sett en ökning av efterfrågan på spårbarhetcertifierade träprodukter. Därför har Mestergruppen som äger bygghandelskedjan XL-Bygg valt att göra ett multisite certifikat, där den centrala organisationen äger certifikatet och följer upp att systemet fungerar på varje anläggning, istället för att varje anläggning certifierar sig själva. Som medlemsföretag kan anläggningarna ansluta sig till certifikaten och får utbildning och ledningssystem från Mestergruppen.

– Sex anläggningar är redan certifierade sedan tidigare och 28 anläggningar blev klara under februari, vi har som ambition att ansluta lika många till under året, säger Mattias Robinson, Hållbarhetschef Mestergruppen Sverige AB

För mer information: Mestergruppens FSC licenskod är FSC-C163626

Se bifogad bilaga med alla XL-Byggs anläggningar som nu ingår i multi-site certifikatet.

PEFC, Programme for the Endorsement of Forest Certification, är en global och oberoende organisation för certifiering av skogsbruk och träprodukter. För mer information läs här:

FSC, Forest Stewardship Council© är en internationell medlemsorganisation som arbetar för att världens skogar ska brukas ansvarsfullt. För mer information läs här:

För övrig information:

Mattias Robinson, Hållbarhetschef, E-post: mattias.robinson@mestergruppen.se, Telefon: +46 (0) 8 578 51 612

Maria Frändegård, Kommunikationsansvarig på Mestergruppen, E-post: maria.frandegard@mestergruppen.se, Telefon: +46 (0)70- 885 14 70

BILAGA

De anläggningar som nu ingår i multi-site certifikatet inom XL-Bygg är:

XL-BYGG i Linköping, Linköping Byggteam AB

XL-BYGG Götene, Götene Bygg & Fastigheter AB

XL-BYGG vid Siljan AB

XL-BYGG Faringe AB

Vi är en kedja av närmare 83 fristående butiker över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke. XL-BYGG, BOLIST och Järnia ingår i koncernen Mestergruppen Sverige AB och verkar under respektive namn.