Solceller på plats hos XL-BYGG Byggcenter Varberg.

XL-BYGG Byggcenter Varberg utvecklar anläggningen med solceller och ny butik

XL-BYGG Byggcenter i Varberg har under det senaste året arbetat hårt med att utveckla sin anläggning. I början av året blev de nya solcellerna installerade och målet är att producera 140.000 kWh/år och den 11 maj är det dags för invigning av den nya butiken.

XL-BYGG Byggcenter Varberg tog under fjolåret beslut om att utrusta sin anläggning med solceller och sedan starten av året är produktionen av förnybar el i full gång.

-Det känns såklart jättebra att solcellerna är på plats. Vi har succesivt under åren bytt ut vår flotta av truckar till el och dessa kan vi nu ladda med hjälp av våra solceller. Solcellerna hjälper också till att kraftigt reducera vår förbrukning och vi kan också distribuera ut en stor del på elnätet, säger Peter Hägerholt, delägare XL-BYGG Byggcenter Varberg.

Torsdag den 11 maj är det alltså dags för invigning av den nya butiken. I drygt ett år har man renoverat och byggt ut och butiksytan har dubblerats. Under invigningen kommer det att arrangeras en minimässa med ett 20-tal leverantörer på plats och man bjuder även på mat och dryck.

- Renoveringen har pågått i olika etapper och det känns nu spännande att kunna välkomna våra kunder till invigningen. Vi kan nu på ett bra sätt bredda sortimentet och samtidigt få till en naturlig samlingsplats för våra byggare också, säger Marcus Norman, delägare XL-BYGG Byggcenter Varberg.

Utöver solceller och en ny butik har man också investerat i ytterligare 6000 kvm mark som ligger i direkt anslutning till brädgården.

-Vi vill kunna utöka våra lagerytor under tak och samtidigt förbättra logistikflödet med alltifrån in- och utleveranser men även för våra kunder, säger Martin Olofsson, delägare XL-BYGG Byggcenter Varberg