XL-BYGG fortsätter utmana konkurrenterna

XL-BYGG fortsätter utmana konkurrenterna

XL-BYGG utmanar konkurrenterna tillsammans med sina handlare och slår upp portarna till flera nya butiker runtom i landet under 2020. Bygghandelskedjans ambition är att öka närheten till kunderna och kunna erbjuda ett förstklassigt sortiment till alla, oavsett ort.

XL-BYGG är en sammanslutning av fria företagare i samverkan, och det är genom både nyetableringar och förvärv som bygghandelskedjan slår upp dörrarna i Boden, Linköping, Mölndal och Växjö under våren och sommaren. Ytterligare 2-4 butiker i andra städer planeras öppna under senare delen av 2020, men det är ännu inte bekräftat.

– Vi vill komma närmare våra kunder i hela landet. Målet med vår etableringsstrategi är att täcka våra vita fläckar på kartan, därför öppnar vi butiker på flera nya orter under 2020, säger David Mattsson, etableringsansvarig på XL-BYGG AB.

De nya butikerna kommer inte enbart vara positiva för att de boende i områdena får närmare till XL-BYGGs handlare. Nyetableringarna kommer också att skapa fler arbetstillfällen.

– Jag vågar inte ge någon exakt siffra på antalet nyanställningar, men att vi kommer ha behov av ny personal på alla orter där vi öppnar nya butiker är klart, säger Tomas Hedman Strömhielm, försäljningschef på XL-BYGG AB.

Tidigare i år gick Mestergruppen AS in som huvudägare i XL-BYGG Sverige, en affär som tillförde väsentligt kapital till bygghandelskedjan och som varit avgörande för den pågående expansionsresan.

– Det är fantastiskt att få se våra handlare ta steget till att öppna nya butiker eller förvärvar. Tack vare de ekonomiska muskler vi fått efter affären med Mestergruppen har vi nu ännu större möjligheter att fortsätta etablera oss och utmana våra konkurrenter genom att stärka vårt butiksnät och stötta våra handlare. De nya butikerna som öppnar nästa år är ett viktigt steg i rätt riktning – både för våra handlare och för våra kunder, säger Tomas Hedman Strömhielm.