XL-BYGG gör byggbranschen rosa i oktober

XL-BYGG gör byggbranschen rosa i oktober

Bygghandelskedjan XL-BYGG är en av fyra huvudpartners till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. – Det här är en långsiktig satsning för oss. Det finns viktigare saker i livet än byggvaror och att XL-BYGG med detta engagemang kan göra skillnad för så många känns verkligen bra, säger Erik Öhlin, marknadschef på XL-BYGG.

Rosa Bandet-kampanjen pågår under oktober månad och syftar till att bekämpa cancer genom att finansiera forskning, sprida kunskap om cancer och bedriva påverkansarbete.
XL-BYGG stödjer insamlingen genom olika aktiviteter i butikerna samt genom bidrag från delägarföretagen, kunder och samarbetspartners.

En av tre får cancer någon gång i livet. De allra flesta av oss drabbas någon gång i livet av cancer om inte som drabbad själv så genom vänner, familj, nära och kära. För oss på XL-BYGG var det ingen tvekan om att fortsätta stödja Cancerfonden i deras kamp mot cancer, säger Erik Öhlin.

Under 2014 samlade Rosa Bandet-kampanjen och TV-galan ”Tillsammans mot cancer” in rekordsumman 88 miljoner kronor. XL-BYGG bidrog med hela 3,4 miljoner kronor till insamlingsresultatet.

XL-BYGG bidrar med ett stort engagemang. Vi är stolta över att ha med XL-BYGG som partner och tacksamma för att de fortsätter att göra byggbranschen rosa under oktober, säger Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare. Cancerfondens vision är att besegra cancer. Målet är att fler ska överleva och att färre ska drabbas. Med forskningens hjälp går utvecklingen framåt och överlevnaden ökar. Insamlingen i Rosa Bandetkampanjen bidrar till forskningen kring alla cancerformer.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj avslutas med den TV-sända galan ”Tillsammans mot cancer” den 27 oktober, där flera cancerformer lyfts fram som exempelvis bröst- och prostatacancer.

LÄS mer i "PDF" nedan.

XL-BYGG är en kedja av närmare 100 fristående bygghandlare över hela landet. Tillsammans med våra kolleger i Norge och Danmark bildar vi Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja. Många av våra anläggningar har en över hundraårig historia med ursprung i de traditionella brädgårdarna. Därför bankar våra hjärtan extra starkt för trä och virke.