XL-BYGG hjälper Volvo att tillverka skyddsförkläden till hemsjukvården

XL-BYGG hjälper Volvo att tillverka skyddsförkläden till hemsjukvården

På de mest oväntade sätt slår människor och företag sina kloka huvuden och resurser ihop för att tillsammans bidra till att förhindra smittspridningen av Covid-19. Passionerad och permitterad personal, en ombyggd verkstad och stora mängder täckfolie. Det är receptet för det unika samarbetet mellan XL-BYGG och Volvokoncernens ingenjörer som nu producerar långärmade skyddsförkläden till personal inom hemsjukvården tillsammans.

Ett av de största behoven inom hemsjukvårdens arbete med att bekämpa det nya Coronaviruset är just nu skyddsförkläden med långa ärmar. Det tog ett gäng permitterade ingenjörer på Volvo reda på när de ville använda sin nya lediga tid till att hjälpa till mot smittspridningen, men inte riktigt visste vad de skulle göra. Inom ett dygn hade ingenjörerna letat fram den nödvändiga utrustningen i form av knivar, strykjärn och en ritning på förkläde som fanns tillgänglig för allmänheten på internet. Nu fattades bara plastfilmen som förklädena skulle göras av.

– Tack för att vi får hjälpa till, var det enda vi ville säga till Volvokoncernens ingenjörer när de hörde av sig. Det var självklart för oss att bidra med material. Precis som många andra vill vi göra vad vi kan för att förhindra smittspridningen, säger Karin Eriksson, vd på XL-BYGG.

XL-BYGG skänkte täckfolie av sitt eget varumärke till ett värde av 50.000 kronor, och inom ett par dagar var produktionen av skyddsförkläden igång. I verkstaden där Volvos ingenjörer normalt bygger de första prototyplastbilarna produceras nu istället 2 000 skyddsförkläden med långa ärmar per dygn. Totalt 200 medarbetare har ställt upp för att jobba med produktionen. De arbetar i två skift per dag, där varje skift bemannas av 24 personer.

– Lösningen är enkel. Det som krävs är ett stort bord, knivar att skära till plasten med och strykjärn för att svetsa sömmarna med, säger Karin Strömberg, en av medarbetare som jobbar med produktionen på Volvo.

Inom teamet dokumenteras hur man gör, så att metoden kan spridas till andra runt om i Sverige för att ytterligare öka produktionen av skyddsförkläden med lång ärm.

– Det känns bra att vi är flera företag som tillsammans hjälper samhället med nödvändig skyddsutrustning. XL-BYGG står för plasten och vi på Volvokoncernen tillhandahåller lokaler, utrustning och anställda som vill göra jobbet. Om fler tar efter upplägget kan vi göra ännu större skillnad tillsammans, säger Karin Strömberg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pi Lindström, Informationsansvarig, XL-BYGG AB, pi.lindstrom@xlbygg.se 08-578 51 611

Karin Eriksson, VD XL-BYGG AB, karin.eriksson@xlbygg.se 08-578 51 641